Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tequa
Hej allihop, en absolut amatör meckare här, meckar inte alls. Men försöker förstå mig på det. Har nu väldigt länge haft problem med min trogna V70 II - 00. Nu till problemet.

Motorlampan tändes och det stod Motorservice erf.. Felkoderna försvann dock av sig själv men det började då gå hackigt.
Sen bestämde jag mig för att få lampan att slockna, permanent. Så jag felsökte med en dålig bluetooth manick. Där skyllde koderna på lambda och på kamaxelgivar-sensorn. Båda är ny bytade och lambdan klagar inte längre. ( Just nu :P )

Sedan upptäckte jag att motorn gick inte jämt, den hostade som fan. Då upptäckte en vän till mig en cirka 7CM lång spricka i en av vakum-slangarna till motorn? eller turbon? Den möts i en T-korsning höger av motorn iallafall. Vi bytade den och bilen slutade genast att takta. Vi trodde problemen var lösta.. Nej, det var dem inte.

Vi felsökte igen med en ordentlig läsare, TYVÄRR har jag inte felkoderna i huvudet för vi trodde vi löst problemet.
Men får en felkod som klagar på för högt tryck från turbon har jag för mig och en som klagar på någonting med luft.

Det som händer är att när jag lägger plattan i mattan så kickar turbon igång, sedan får jag ett hack i cirkus en sekund, sen pressar den på lite till.
Bilen kan även hostas om jag ligger på motorvägen, växlar upp från 4'an till 5'an kände jag idag. Så kom ett hack, men gasade lugnt och då så gick bilen hur fint som helst igen.

V70 II 2,4T - 2000.

Inom 6 månader har jag bytt.
Kamrem, vattenpump, multirem etc.
Kamaxelgivar-sensor.
Lambda 1 och 2.
Lagat slangen som går i T-korsningen höger om motorn.
Ny bakreljuddämpare. ( Körde med rakrör ett och halvt år )
Ny radio, inte för jag tror det spelar roll.
Rengjort solenoiden.

Felkod från turbon p0234 - Turbocharger, enginge boost condition - limit exceed ( pending )
Användarvisningsbild
av KjellinJ
Kolla alla slangar och anslutningar från turbon. T-kopplingen du skrev, vart går den. Pysventil?
av Tequa
Vet inte vad den går till. Men ser ut som att en del går till turbon och en till motorn, I mitt ungefär. Dem är cirka 3 cm runda och T-korsningen befinner sig i mitten av motorns höjd, höger om motorn.
av Tequa
Update.

Idag på väg hem från jobb i rusning trafik. Så höll jag nere bromsen och koppling, för jag skulle bromsa in för inkommande rondell. Då dör bilen i cirka 40-60km/h, snabb omstart så var jag igång igen.. inga problem.. Help please :')
Användarvisningsbild
av KjellinJ
Kan ju vara lite allt möjligt. Börja med och kolla om du har något glapp i kontakter och kablar i motorutrymmet. Kolla felkoder. Överladdning på turbon, dåliga tändspolar/kontakt mot stiften. Om du kollar tändspolarna syna då gummit som går ner till stiften. Det ska inte vara hål/sprickor, orsakas av gnista ut den vägen istället för till tändstiften.
av TivoliBG
Kolla så den inte är "pys-trimmad" för vad jag minns sitter inga t-kopplingar orginal på vacum sidan. Kan var till laddtrycksmötare om du har en sån iofs
av Tequa
Djupt tacksam för alla svar.
Nu är jag ingen mekare, så vet knappt vart jag ska börja. Magnet ventil har jag hört kan göra lite av min fel, så kanske blir att byta en sån?
Men kan den även göra att bilen dör? Den dog endast en gång, och inte dött sen dess. När jag höll nere kopplingen och bromsen samtidigt, i runt 40-60km/h med växeln i fri-läge. Bara vred om nyckeln igen och körde på precis som vanligt.

Trimmad är den inte. Antagligen jag som förklarar fel isåfall.
Användarvisningsbild
av 144
Tequa skrev: mån 23 dec 2019, 13:55 Men kan den även göra att bilen dör?
Nej, hur mycket turbon laddar ska inte kunna påverka tomgången, då tror jag mer på gasspjället.
av Tequa
Har pratat lite med en vän, så det blir väl antagligen att rengöra gasspjället. Men funderar på att köpa en ny magnetventil också. Kollade runt lite på youtube och det kommer ett knarande, spinnande ljud från framvagnen när jag stänger av bilen. Särskilt när det är kallt och då påpekade personen att det är fel på magnetventilen?

Nyckeln hittar vi inte inne i bilen ivarjefall, al[…]

Sverige är som bekant extremt duktigt på[…]

Jag har lossat yttre bulten i bärarmen samt b[…]

Byta bärande balk 940

Hade satsat på att byta hela biten du kapat […]