buurt skrev: ↑mån 16 dec 2019, 18:13 Herregud!I planen hade jag lagt till att köra ner en dorn (av mässing eller liknande) genom spridarhålen och juxa runt kolvarna radiellt i cylindrarna när de är fyllda med WD40. Även dra vevaxeln fram/tillbaka/fram... några grader, allt för att göra det möjligt för oljan att träcka in överallt.
Jag har tydligen missat en hel värld med folk som gjort WD40 metoden på sina oljeslukare!
Allt från Saabar till BMW och de flesta verkar få effekt.
Enda skillnaden jag ser direkt, är att det är bensinmotorer.
Kan ju knappast tro att det skulle ha betydelse.
Detta behöver testas.
Plan:
Vänta tills den vill ha olja igen, dubbelkolla att oljeförbrukningen ligger på ca 1.2l per 100 mil, som innan.
Om så, ta in och ur med spridarna, sedan kompressionsprov.
Efter det WD40 tills det inte rinner igenom cylindrarna längre.
Ta ur oljepluggen, så det kan rinna igenom.
När WD stannar kvar, suga ur cylindrarna.
Tillbaka med plugg och i med olja.
Köra på starten, för att få ur det mesta WD ur cylindrar.
I med spridare.
Köra bil varm och en bit till.
Ur med spridare, kompprov.
Oljebyte.
Känns som en plan, kanske.
Är det inte allt för mycket jobb att stoppa i spridarna så är det kanske ide att göra det, varmköra och upprepa proceduren?
Efter operationen hade jag kört bilen varm och faktiskt bytat till den 0W-20 VCC RBS0-2AE maskinen ska ha enligt spec, Biltema har den nu sen nyligen för 300sek/4L om vi ska prata budget.
https://www.biltema.se/bilvard/motorolj ... 2000042440
Tänker då att tunnare 0W-20 borde ha bättre förutsättningar att hålla dräneringshålen i kolven öppna än tjockare olja.
Men jag kan såklart ha fel.
