Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Stömne
Har haft ett problem med min volvo V70 2.0D från 09 som kommer och går så det finns inget som helst mönster för dom här problemen och det är att bilen kan få för sig att börja typ vibrera och tappa fart som om man skulle lägga i en för låg växel för att sedan antingen dö men då går det att starta om den direkt efter och köra igen eller har man tur så släpper ryckningarna och det har skett med någon veckas mellanrum i några månader, har haft teorier om lamdasonder, kamaxelgivare och luftmassemätare men har funderat på om det kan vara motorstyrdonet som det är fel på, är det nån som känner att det passar in på beskrivningen eller är det något annat som kan ligga bakom det här?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Har du läst ut felkoder?
av Stömne
Har provat att felsöka 2 ggr men utan resultat båda gångerna så känns nästan som om det skulle kunna vara glapp någonstans men det är bara min teori, är okunnig dock så är tacksam för alla svar
av Stömne
Det här är det mest logiska jag hittat borsett från att min bil dör under färd när som ist för efter nån minut som det står i den där beskrivningen
Användarvisningsbild
av KjellinJ
Glapp i motorkabelkablaget/kontaktstycke.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Stömne skrev: mån 16 dec 2019, 21:39 Har provat att felsöka 2 ggr men utan resultat båda gångerna så känns nästan som om det skulle kunna vara glapp någonstans men det är bara min teori, är okunnig dock så är tacksam för alla svar
Hur felsökte du ? Kopplade du upp bilen med VIDA ?

VIDA kan man ju ha uppkopplad medans man kör och logga vad som händer uder färden.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Ok, jag har VIDA på min laptop, man kan vara uppkopplad under färd och se vad som händer hela tiden, tex när bilen börjar gå dåligt.
av Stömne
Ska prova det och kolla vad som händer, trögt bara när man inte vet när det händer nästa gång, antingen idag eller om 3 veckor

Hmm, jag som trodde att 4749kr/år var dyrt. […]

Idag fick jag äntligen hem blocket också[…]

Ventilspelet blev bra,hade nog missat rätt l&[…]

Köpråd xc60 2017

Kan man inte fixa app-kontakten med sin telefon so[…]