Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Erik Å
#1353997
Nej nej, man får inte gå ner till "min"-markeringen på bromsvätskebehållaren, kopplingen suger luft långt innan dess! Håll dig nära eller ovanför "max". Och luta gärna bilen mot sidan där intaget är. Bromsarna tar vätska ur botten på behållaren men kopplingen högst upp..
av GLIZ
#1354005
Erik Å skrev:Nej nej, man får inte gå ner till "min"-markeringen på bromsvätskebehållaren, kopplingen suger luft långt innan dess! Håll dig nära eller ovanför "max". Och luta gärna bilen mot sidan där intaget är. Bromsarna tar vätska ur botten på behållaren men kopplingen högst upp..
Ofan. Bra att veta. Ska hålla koll på det då.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

av MickeM
#1354043
Kom nu ihåg att bromsvätska är glykolbaserad.
Så den blandar sig med kondensvattnet och agerar frostskydd.

Annat om det vore olja som inte blandade sig med vattnet. DÅ skulle det kunna lägga sig vatten på lägre platser.

Bromsvätska är igen olja över huvudtaget, trots att det ofta kallas just "Bromsolja".

Men byte av bromsvätska är bara bra.
Gammal vätska med hög fukthalt förlorar smörjegenskaper till viss del.
Kokpunkten sänks, men det är mer viktigt för broms än koppling.
av GLIZ
#1354799
MickeM skrev:Kom nu ihåg att bromsvätska är glykolbaserad.
Så den blandar sig med kondensvattnet och agerar frostskydd.

Annat om det vore olja som inte blandade sig med vattnet. DÅ skulle det kunna lägga sig vatten på lägre platser.

Bromsvätska är igen olja över huvudtaget, trots att det ofta kallas just "Bromsolja".

Men byte av bromsvätska är bara bra.
Gammal vätska med hög fukthalt förlorar smörjegenskaper till viss del.
Kokpunkten sänks, men det är mer viktigt för broms än koppling.
Bytt vätska i kopplingsdelen i dag. Byter i bromssystemet i morgon. Kallt att stå ute. Gör ont, ont i mina brandskadade händer.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

av MickeM
#1354817
GLIZ skrev: tor 19 dec 2019, 21:16
MickeM skrev:Kom nu ihåg att bromsvätska är glykolbaserad.
Så den blandar sig med kondensvattnet och agerar frostskydd.

Annat om det vore olja som inte blandade sig med vattnet. DÅ skulle det kunna lägga sig vatten på lägre platser.

Bromsvätska är igen olja över huvudtaget, trots att det ofta kallas just "Bromsolja".

Men byte av bromsvätska är bara bra.
Gammal vätska med hög fukthalt förlorar smörjegenskaper till viss del.
Kokpunkten sänks, men det är mer viktigt för broms än koppling.
Bytt vätska i kopplingsdelen i dag. Byter i bromssystemet i morgon. Kallt att stå ute. Gör ont, ont i mina brandskadade händer.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
I sådant fall skulle jag invänta varmare väder för bromsvätskebyte.
Byte bör göras med några års mellanrum, men dom månaderna kan det gott vänta.
av GLIZ
#1355021
MickeM skrev:
GLIZ skrev: tor 19 dec 2019, 21:16
MickeM skrev:Kom nu ihåg att bromsvätska är glykolbaserad.
Så den blandar sig med kondensvattnet och agerar frostskydd.

Annat om det vore olja som inte blandade sig med vattnet. DÅ skulle det kunna lägga sig vatten på lägre platser.

Bromsvätska är igen olja över huvudtaget, trots att det ofta kallas just "Bromsolja".

Men byte av bromsvätska är bara bra.
Gammal vätska med hög fukthalt förlorar smörjegenskaper till viss del.
Kokpunkten sänks, men det är mer viktigt för broms än koppling.
Bytt vätska i kopplingsdelen i dag. Byter i bromssystemet i morgon. Kallt att stå ute. Gör ont, ont i mina brandskadade händer.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
I sådant fall skulle jag invänta varmare väder för bromsvätskebyte.
Byte bör göras med några års mellanrum, men dom månaderna kan det gott vänta.
Gör nog det för igår regnade det "småspik" framöver kommer nog vintern även hit.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

BYtt lmm ock magnetventilen på min bil h[…]

Ok skulle du rekommendera denna bil. eller är[…]

Kolla med ziptuning, jag tror de har en lösni[…]

Hej, skulle behöva hjälp med att lä[…]