av OskarL - fre 16 aug 2019, 17:00
- fre 16 aug 2019, 17:00
#1332463
Tänkte lite på den där återkallelsen av VEA-bilar, som beror på EGR-problemen.
Symptomen av EGR-problemen är garanterat inte begränsade till att insuget blir för varmt och kan smälta och/eller brinna, utan det kan garanterat leda till flera relaterade problem, men dessa följdfel vill troligtvis inte Volvo erkänna/bekosta? Många kunder har ju redan fått bekosta dessa reparationer (pga utgången garanti). Kanske kan de få tillbaka pengarna för dessa reparationer nu, i och med återkallelsen/erkännandet från Volvo?
Förutom de mer direkta konsekvenserna av det felkonstruerade EGR-systemet/kylningen (ryckig gång, igensotade insug, TMAP-sensorer, EGR-ventiler och EGR-kylare) så bör även igensotade/otäta ventiler och topplock vara resultat av EGR-problemen. Kanske till och med spruckna cylinderfoder, som verkar kunna uppstå på VEA-motorerna, kan härledas till detta - då EGR-problemen ju leder till högre temperatur i motorn.
En annan allvarlig konsekvens av problemet är att NOx-utsläppen blir för höga på dessa bilar, pga det bristfälliga/igensotade EGR-systemet - men detta faktum är nog inget man vill tala högt om i dessa tider... Då är det nog mer accepterat att hänvisa till brandrisk/säkerhetsrisk vid återkallelsen...
Symptomen av EGR-problemen är garanterat inte begränsade till att insuget blir för varmt och kan smälta och/eller brinna, utan det kan garanterat leda till flera relaterade problem, men dessa följdfel vill troligtvis inte Volvo erkänna/bekosta? Många kunder har ju redan fått bekosta dessa reparationer (pga utgången garanti). Kanske kan de få tillbaka pengarna för dessa reparationer nu, i och med återkallelsen/erkännandet från Volvo?
Förutom de mer direkta konsekvenserna av det felkonstruerade EGR-systemet/kylningen (ryckig gång, igensotade insug, TMAP-sensorer, EGR-ventiler och EGR-kylare) så bör även igensotade/otäta ventiler och topplock vara resultat av EGR-problemen. Kanske till och med spruckna cylinderfoder, som verkar kunna uppstå på VEA-motorerna, kan härledas till detta - då EGR-problemen ju leder till högre temperatur i motorn.
En annan allvarlig konsekvens av problemet är att NOx-utsläppen blir för höga på dessa bilar, pga det bristfälliga/igensotade EGR-systemet - men detta faktum är nog inget man vill tala högt om i dessa tider... Då är det nog mer accepterat att hänvisa till brandrisk/säkerhetsrisk vid återkallelsen...