Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#135341
Har en 240 med spec enligt rubriken som rycker smått på tomgång och är väldigt tjurig på låga varv. Det betyder att den är svårkörd när man ska starta och köra i tighta situationer. Har kollat efter tjuvluft med startgas utan framgång och har gjort service med nya tändstift. Har även hällt i en flaska spridarrengöring utan framgång. Eftersom det är LH 2.2 har den ingen diagnostik dosa. :(

Några tips eller idéer?
Användarvisningsbild
av Lundkvist
#135374
dör den lätt också?
av Addict
#135379
Lundkvist skrev:dör den lätt också?
Bara om man inte är försiktig med kopplingen vid start. Den självdör inte.
Användarvisningsbild
av Lundkvist
#135397
måste man typ grundgasa mer än vanligt ? de du skriver påminner mkt om när luffmassemätaren var trasig på min förra, så ja skulle tippa på det, låter som det iaf men ja kan ha fel ! :???:
av Addict
#135439
Lundkvist skrev:måste man typ grundgasa mer än vanligt ? de du skriver påminner mkt om när luffmassemätaren var trasig på min förra, så ja skulle tippa på det, låter som det iaf men ja kan ha fel ! :???:
Jo det kan man säga. Man lär hålla den över 2000 varv. Annars kan det bli ryckigt och i värsta fall motorstopp. Men det är inte alltid så. Ibland håller den sig i skinnet bra länge. Dock är den alltid ryckig oavsett temperatur på motorn. LMM är ganska dyr så jag vill nog inte köpa en ny pga att någon tror den är trasig tyvärr.
Användarvisningsbild
av niklas gson
#135445
Addict skrev:
Lundkvist skrev:måste man typ grundgasa mer än vanligt ? de du skriver påminner mkt om när luffmassemätaren var trasig på min förra, så ja skulle tippa på det, låter som det iaf men ja kan ha fel ! :???:
Jo det kan man säga. Man lär hålla den över 2000 varv. Annars kan det bli ryckigt och i värsta fall motorstopp. Men det är inte alltid så. Ibland håller den sig i skinnet bra länge. Dock är den alltid ryckig oavsett temperatur på motorn. LMM är ganska dyr så jag vill nog inte köpa en ny pga att någon tror den är trasig tyvärr.
dra ut den o kolla om den går på nödläge eller om den går lika??
känner du ingen du kan låna en :D Lmm av så får du raka besked direkt....
av Addict
#135471
niklas gson skrev:
Addict skrev:
Lundkvist skrev:måste man typ grundgasa mer än vanligt ? de du skriver påminner mkt om när luffmassemätaren var trasig på min förra, så ja skulle tippa på det, låter som det iaf men ja kan ha fel ! :???:
Jo det kan man säga. Man lär hålla den över 2000 varv. Annars kan det bli ryckigt och i värsta fall motorstopp. Men det är inte alltid så. Ibland håller den sig i skinnet bra länge. Dock är den alltid ryckig oavsett temperatur på motorn. LMM är ganska dyr så jag vill nog inte köpa en ny pga att någon tror den är trasig tyvärr.
dra ut den o kolla om den går på nödläge eller om den går lika??
känner du ingen du kan låna en :D Lmm av så får du raka besked direkt....
Hur beter sig bilen när den går på nödläge?
Har för mig jag testade det för länge sedan och märkte ingen skillnad på gången direkt... Kommer dock inte ihåg hur den historien slutade.

Har tyvärr dåligt med LH 2.2 bilar i bekantskapskretsen.
Användarvisningsbild
av Lundkvist
#135545
kom på en till sak,, har du kollat flamfällan ? som sitter alles under insuget
Användarvisningsbild
av igelkottar
#135913
LMM kan du ta ur och titta efter de 4 trådar som skall vara hela,
de bildare en fyrkant, men vad du gör så ta inte på dem för de är mycket
ömtåliga. Det ska gå och mäta oxså men jag har inte de värden det ska vara (än) :wink:

Har du hallgivare i fördelaren eller har du svänghjulsgivare på
kopplingskåpans överkant?
Användarvisningsbild
av niklas gson
#136097
Addict skrev:
niklas gson skrev:
Addict skrev: Jo det kan man säga. Man lär hålla den över 2000 varv. Annars kan det bli ryckigt och i värsta fall motorstopp. Men det är inte alltid så. Ibland håller den sig i skinnet bra länge. Dock är den alltid ryckig oavsett temperatur på motorn. LMM är ganska dyr så jag vill nog inte köpa en ny pga att någon tror den är trasig tyvärr.
dra ut den o kolla om den går på nödläge eller om den går lika??
känner du ingen du kan låna en :D Lmm av så får du raka besked direkt....
Hur beter sig bilen när den går på nödläge?
Har för mig jag testade det för länge sedan och märkte ingen skillnad på gången direkt... Kommer dock inte ihåg hur den historien slutade.

Har tyvärr dåligt med LH 2.2 bilar i bekantskapskretsen.
om du drar ut lmm så ska motorn gå på 500 varv bara..ska gå fint men låg tomgång
Byta topplocket, eller hela motorn?

Vad säger ni om detta? Kommer det att fungera[…]

Min V50 med 17" hjul ska ha 205/50-däc[…]

Tips: Lyssnar man mkt på radio är […]

Luftkudde domkraft

Stämmer,finns olika varianter.vilken är[…]