Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Steff 99
Varför är inte auktionspriserna relevanta??
Det är ju de priserna som bilarna säljs för, det finns en blandad kvalitet på det som säljs, ett stort antal är före detta leasingbilar samma typ av bilar som säljs av exv. Bilia, alltså bilar som är bra skötta och i gott skick.

Nä man får inte garanti men tydligen går det att köpa till 6 mån garanti för ca 1000 kr...

Har en kollega som köpte en Mondeo kombi fullutrustad 9000 mil, 3 år gammal ..inte ett märke på bilen...71000 kr är detta inte relevant??
Defakto är bilen köpt av en privatperson för detta pris..
Volvo säljs också till så kallat marknadspris på auktionssajterna , alltså för det priset som man är villig att betala för en bil, tror att bilaktioner.se säljer runt 20-25000 bilar/år.

"klabban"
140.000 kr i inbyte för en bil som kostade 270.000 ...ganska nära det jag skrev tidigare ca. 50% tapp...trots att den var ganska standard.(borde vara det till det priset)
Min var också en 04:a kostade brutto 365000 mycket med options, tappade 195.000 på 3,5 år..jag tyckte också att jag fick bra betalt med tanke på vad det går att sälja en sådan för.
Ju dyrare Volvo desto större tapp i procent..en av orsakerna till detta är Volvosprispolitik..man dumpar nybilspriserna på vissa utvalda modeller..om man nu är dum nog (som jag varit ) så köper man o beställer en med en mängd options,
då blir tappet lika stort eller större i procent räknat en t.ex en på en BMW.
Användarvisningsbild
av Funk
Varför är inte auktionspriserna relevanta??
Det är ju de priserna som bilarna säljs för, det finns en blandad kvalitet på det som säljs, ett stort antal är före detta leasingbilar samma typ av bilar som säljs av exv. Bilia, alltså bilar som är bra skötta och i gott skick.
Dom är inte relevanta på grund av att konsumentköplagen inte gäller, deras 6 månaders garantier är betydligt sämre än KKL.
Ett stort antal av deras kunders vagnpark har aldrig hanterats av Volvo utan snarare t.ex Fortifikationsförvaltningen (överskottsbolaget), dock inte alla.
Troligen 95% av alla bilaffärer nyare bilar görs upp hos märkeshandlare och i privataffärer, det är att betrakta som normen och där sätts också priserna.
Att man kan fynda på auktioner är utan tvekan sant, men auktioner är i detta fallet inte normsättande för marknadspriser..

/Thomas
av dali
Man kan inte använda auktionspriser som en referens eftersom utbudet är begränsat, både i antal bilar och geografiskt.

Om man nu lätt kan köpa en välskött 05:as V70 2.5T för 130.000 så vill jag beställa 15 stycken med leverans inom 3 månader ... var gör jag det?
av Steff 99
Det är ganska konstigt att en del har uppfattningen att KVD bilauktioner spelar en obetydlig roll.
När det gäller inbytespriser så spelar tydligen kvd en stor roll.
Man anser att dessa auktioner är normgivande vid värdering.
Deras värderingstjänst används också väldigt ofta av märkeshandlare för att värdera främmande märken.
att tro att en auktionssajt är lokalt begränsad har man nog ganska dålig koll på omvärden.
Att att man kan beställa 15 bilar för ett bestämt pris , ja då vet man inte hur en auktion fungerar...men däremot går det att bjuda på de fordon som finns på auktionsajten...att blunda för de priser som det görs avslut på, det är ändå de priser man som köpare är beredd att betala.
Om det nu var så av så liten betydelse i säljleden ..varför skulle då Bilia ha en egen auktionssajt ??
av perhall
Steff 99 skrev:En 545i -03 E60 enligt lista på 13.000 mil lite beroende på utrustning inpris 240´
Utpris hos handlare 290´
Kollade även V70R i bilpriser, utpriset hos handlare var 206´med samma utgångsvärde som för BMW.n
Så visst är andrahandspriset inte så mycket att hurra för för BMW.s dyra modeller...men vi behöver inte fabulera och anse att det är sämre än det är.
Som lite kuriosa så tappade min V70 2,5T från bruttopriset över 50% på tre år och 6500 mil.
Att tro att dyra Volvo har ett bra värde på andrahandsmarknaden då lurar man sig själv, en 05.a V70 2,5 t på 8-10.000 mil köper man för 130-140´med bra utrustning..på auktion.
Det är bara att gå in på "KVD bilauktioner.se" och titta på avslutade auktioner.
Häromveckan gick en 04 2,4t V70 med 11 000 mil för 161500 + inropsavgift...
av perhall
klabban skrev:
Steff 99 skrev: Det är bara att gå in på "KVD bilauktioner.se" och titta på avslutade auktioner.
Exempelvis kan man inte i efterhand se skicket på bilen eller miltal (rätta mig om jag har fel). Ofta verkar det vara dåligt skötta bilar med många tekniska och kosmetiska brister.

För vår V70 -04 140hk som nu är 4 år och 3 månader och har gått 8500 mil får vi 140.000:- i inbyte. Bilen kostade oss totalt cirka 270.000:-, känns riktigt bra tycker jag. Detta samtidigt som vi fick 10% rabatt på nya V70 II:an så jag tror inte att inbytespriset är subventionerat så att säga. Tveksamt dock om vi får så mycket mer för bilen vid privat försäljning...
Jag tror nog att bilarna på KVD är ungefär i skick som bilarna i handeln, men mindre rekonditionerade och utan garanti (som dock oftast kan köpas till)
av klabban
Steff 99 skrev: "klabban"
140.000 kr i inbyte för en bil som kostade 270.000 ...ganska nära det jag skrev tidigare ca. 50% tapp...trots att den var ganska standard.(borde vara det till det priset)
Min var också en 04:a kostade brutto 365000 mycket med options, tappade 195.000 på 3,5 år..jag tyckte också att jag fick bra betalt med tanke på vad det går att sälja en sådan för.
Ju dyrare Volvo desto större tapp i procent..en av orsakerna till detta är Volvosprispolitik..man dumpar nybilspriserna på vissa utvalda modeller..om man nu är dum nog (som jag varit ) så köper man o beställer en med en mängd options,
då blir tappet lika stort eller större i procent räknat en t.ex en på en BMW.
Jo det blir väl cirkus 48% i tapp, men detta på över fyra år och 8500 mil. Och detta är ju inte priset som slutkund betalar. Men visst är det så att värdet på diverse mer eller mindre viktig tilläggsutrustning faller mer än bilen, det vet nog de flesta. Min uppfatting är dock att BMW med sina extrahöga priser på tillval knappast ligger bättre till än Volvo där
av dali
Steff 99 skrev:Det är ganska konstigt att en del har uppfattningen att KVD bilauktioner spelar en obetydlig roll.
När det gäller inbytespriser så spelar tydligen kvd en stor roll.
Man anser att dessa auktioner är normgivande vid värdering.
Fel. De har en värderingstjänst, men den är inte baserad på auktionspriser utan på marknadspriser:

"Angivna bilvärden följs upp och uppdateras kontinuerligt. De bygger på omfattande statistik från verkliga försäljningar över hela landet, löpande marknadsundersökningar och omdömen från värderingsmän. Dessutom matchas priserna veckovis mot utbudet på de stora bilsajterna och bilmarknaden i övrigt."
Steff 99 skrev:att tro att en auktionssajt är lokalt begränsad har man nog ganska dålig koll på omvärden. Att att man kan beställa 15 bilar för ett bestämt pris , ja då vet man inte hur en auktion fungerar
Jag förstår mycket väl hur en auktion fungerar, poängen med min fråga var att visa att det inte går att köpa 15 st V70 för 130.000 eftersom utbudet på auktioner är mycket mindre än i vanliga bilhandeln. Just därför kan man inte säga att 130.000 är ett normpris, det är bara i några få undantagsfall (auktioner) man ser de priserna. I verkligheten kostar sådana bilar mellan 179.000 och 239.000 (sök på Blocket).

Gå på en normal husvisning någon gång och försök bjuda på nivåer som man ser på exekutiva auktioner så lär du få en överraskning.
Steff 99 skrev:...men däremot går det att bjuda på de fordon som finns på auktionsajten...att blunda för de priser som det görs avslut på, det är ändå de priser man som köpare är beredd att betala.
Om det nu var så av så liten betydelse i säljleden ..varför skulle då Bilia ha en egen auktionssajt ??
Än en gång, det finns inte ett tillräckligt utbud för att alla ska kunna köpa bilar till de priserna du pratar om. Att Bilia har en auktionssajt beror på att de vill bli av med "osäljbara" bilar, på auktion tror alla att de gör värsta fyndet. Jag har sett flera bilar som sålts över marknadspriserna på auktion.
av Steff 99
Vill du köpa 15 V70 -04-05 obesett, så kan jag nog fixa fram detta om du vill betala 130.000 st för dessa så.
Det är ett bra pris för 3-4 år gamla bilar på en sådan stor post.
Bara som upplysning det är den typen av poster man säljer för finansbolag exv..
Att det finns fantasipriser på Blocket vet väl alla, möjligtvis kan man klämma ut 170´ för en -04 i Norrland men 240´det är ju vad en ny kostar..så man får nog hålla sig i verkligheten.
av dali
Steff 99 skrev:Vill du köpa 15 V70 -04-05 obesett, så kan jag nog fixa fram detta om du vill betala 130.000 st för dessa så.
Inga problem, varför inte gå ut med ett erbjudande till alla här på jagrullar.se? Jag kan (nästan) garantera att bilarna är sålda inom en vecka! Men det är ju inget problem, du fixar väl fram 15 nya till veckan efter ...

Det skulle alltså vara 15 st V70 2.5T, 05:or eller nyare med max 10.000 mil på mätaren. Alla ska givetvis ha komplett servicebok (stämplar från auktoriserad verkstad) och vara i normalt skick eller bättre. Inga 04:or, inga importbilar, inga snikutrustade, inga misshandlade/sönderkörda lik. Leverans innan årsskiftet.

När det ändå handlar om 15 st på ett bräde så antar jag att vi får sedvanlig rabatt, eftersom normpriset för en privatsåld är 130.000 (enligt dig) så behöver vi väl knappast betala mer än 100.000/st inkl moms? Äsch, jag känner mig givmild, lägg på 5.000 per bil och ta det som ersättning för din insats, vi ger alltså 105.000/st inkl moms.
Steff 99 skrev:Att det finns fantasipriser på Blocket vet väl alla, möjligtvis kan man klämma ut 170´ för en -04 i Norrland men 240´det är ju vad en ny kostar..så man får nog hålla sig i verkligheten.
Jag kollade på 05:or, inte 04:or. Den absolut billigaste V70 2.5t -05 som finns på Blocket just nu, med 8-10.000 mil på mätaren kostar 179.000 kr och det är privat. En ny 2.5T 2005 kostade runt 279.000 i grundpris och en normalutrustad bil låg förmodligen just över 300.000.

Det är verkligheten. Din 130.000-kronorsbil är däremot en ren fantasi.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

Kanske dålig kontakt, ska försöka […]

Foringer / Bussinger V90 CC

Om du bör byta mer än endast bakre l&aum[…]

Felkod B5

Jag skulle inte beskriva det som vanligt före[…]

Tmap sensor på insuget? Alternativt egr som […]