- ons 11 dec 2019, 20:00
#1353221
Startar motorn snabbt kall, även om den inte har blivit startad på flera dagar?
Om motorstyrningens 3 temp-sensorer (turbo=4) visar normala värden vid kall och varm motor,
ville jag vid nästa 3-4-dagars stillestånd kopplat på en "smart" batteriladdare senast dagen innan bilen startas. (och motorvämare)
Startar bilen lätt endast med nyladdad batteri, är troligen batteriet inte ok.
Är den lika svårstartad med nyladdad batteri, är det troligen en eller flera läckande spridare.
Och Jokern är:
om växellådan har varit skild från motorn t.ex vid kopplingsbyte/automatrenovering sen sista vintern, och ytorna mellan växellåda och motor inte blev 100% rengjord, kan en B52xx-motor bli mycket svårstartad vid varm/ljummen motor och kall(are) växellåda.
Orsaken är kraftfulla magnetfält från startmotorn som stör vevaxelsensorn vid start, och om motorstyrningen får felaktiga signal från vevaxelsensorn så startar inte motorn...
Om motorstyrningens 3 temp-sensorer (turbo=4) visar normala värden vid kall och varm motor,
ville jag vid nästa 3-4-dagars stillestånd kopplat på en "smart" batteriladdare senast dagen innan bilen startas. (och motorvämare)
Startar bilen lätt endast med nyladdad batteri, är troligen batteriet inte ok.
Är den lika svårstartad med nyladdad batteri, är det troligen en eller flera läckande spridare.
Och Jokern är:
om växellådan har varit skild från motorn t.ex vid kopplingsbyte/automatrenovering sen sista vintern, och ytorna mellan växellåda och motor inte blev 100% rengjord, kan en B52xx-motor bli mycket svårstartad vid varm/ljummen motor och kall(are) växellåda.
Orsaken är kraftfulla magnetfält från startmotorn som stör vevaxelsensorn vid start, och om motorstyrningen får felaktiga signal från vevaxelsensorn så startar inte motorn...