Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1352357
Jece65 skrev: fre 06 dec 2019, 20:07 Det är lätt att kolla, kan du höja och sänka ljuset med ett vred inne i kupe? Om du kan det så har du inte automatisk nivåreglering och isf brukar besiktningen justera ljuset åt dig. Personligen så tror jag att du har aut. nivåreglering ( som sitter på varje axel) och besiktningsmannen får inte justera ljuset enl föreskrift TSFS2017:54 och därför du har fått en "2". Lyser båda lampor för höga eller bara 1 av dem som gör det ? Om du har ett halvljus som är ok så kan du köra mot tex en vägg och jämföra och förmodligen behöver du bara smörja reglerarna lite grann så funkar det igen. Som några sa tidigare så finns justeringsskruvar på varje lykta en för höjd och en för sidled.
Xenonet finns inte med manuell nivåreglering.

Jag har fått mina justerade på besiktningen för övrigt. Schysst service tycker jag. Tur besiktningen inte bryr sig om föreskriften alla gånger..
#1352530
Jag är osäker på om du har adaptivt kurvljus och kan inte svara på den frågan. Däremot kan jag svara på om bytet av lampor går att göra själv och det är fullt möjligt. Det är lite trångt och inte lika lätt som med H7-lampor, men likafullt helt genomförbart. Jag har bytt mina D2R säkert sex gånger sedan förra året då jag har testat mellan olika kelvinstyrkor, och det har inte varit några bekymmer.

Var försiktig bara när lampan ska in och ut ur hållaren i strålkastaren, så att inte lampan går sönder eller du råkar ta sönder ledningstråden (i brist på bättre namn) utanpå lampan. Jag brukar för övrigt bara ta ur hela anslutningskontakten/ballasten inklusive lampan ur strålkastaren utan att lossa dess kabel. Det går att lirka in och ur hålet där locket ska sitta, om än med ont om plats.

Lampan demonteras och monteras, på det sätt jag vanligen gör, genom följande procedurer:

Börja med att koppla bort minuspolen på batteriet! Lika bra för säkerhets skull.

1) Fäll bort metallbyglarna från anslutningen
2) Vrid lampanslutningen/ballasten mot ”Open”
3) Lirka ut anslutningen/ballasten tillsammans med lampan
4) Vrid loss lampan ur anslutningen/ballasten och montera den nya på samma sätt som den gamla
5) Lirka försiktigt in lampan och anslutningen/ballasten i lamphållaren i strålkastaren (det är viktigt att anslutningen/ballasten hamnar i rätt läge här mot metallpinnarna som lampan vilar mot, så att inte ballasten hamnar snett när den ska låsas = felaktig ljusbild)
6) Vrid anslutningen/ballasten mot ”Close”
7) Fäst tillbaka metallbyglarna

I punkt 2 kan det hända att lampan lossnar ur anslutningen/ballasten och sitter kvar i lamphållaren. Få inte panik nu, för det går att få ut lampan med fingrarna. Det är trångt men fullt möjligt. Om jag inte missminner mig ska för övrigt ledningstråden på lampan vara nedåt i fixerat och låst läge. Jag brukar också demontera påfyllningsröret för spolarvätskan för att komma åt lite bättre. Dessutom är det tacksamt att det är klarglas på strålkastaren, för det behövs att kunna se igenom glaset när lampan ska styras in så att den inte skadas av någonting inne i strålkastaren.

Just nu skriver jag på telefonen, men jag hoppas att det är tillräckligt väl förklarat ändå. :-D

Lamporna du länkade bör passa. Jag har kört med kinalampor från hemsidan 24 i min V70 från 2003, och de går bara under benämningen D2R. Jag har inget adaptivt kurvljus i min, och förmodligen har inte du heller det, varför de ska passa som är länkade.
#1353091
Kul att du uppskattar svaren! Det är sådan respons som du ger här som gör det roligt att skriva i trådarna och att hjälpa till med det man kan!

Hoppas att det går bra för dig när du ska byta lamporna. Hör gärna av dig i tråden igen och uppdatera hur det gick för dig!
#1359430
Okej har hållit på ut och in nu på besiktningen.. Har monterat båda nya xenon lamporna men jag får inte någon bra ljusbild på vänster ljus. Ljusbilden är diffus, den högra ljusbilden är perfekt jag ställde in den hos besiktningsmannen.

Men tänkte lossa insugs boxen så jag får bättre plats att trycka in vänster lampan bättre osv för jag ser att den verkar inte sitta riktigt ända in. Men hur får man bort plast hållaren för insatsfiltret? Samt att när jag höll på att skruva så kom jag åt något typ av plast koppling som verkar ha gått sönder i höljet vet ni vad det är för något? Är det någon grejj till turbon? Sitter en fjäder där också som inte är med på bilden. Räcker nog med att montera tillbaka allt och sätta kabeltejp runt höljet så det inte åker isär som det gjort på bilden.

mvh
Bilagor
Inked123_LI.jpg
Inked123_LI.jpg (802.66 KiB) Visad 111 gånger
Inked122_LI.jpg
Inked122_LI.jpg (664.12 KiB) Visad 111 gånger
Inked121_LI.jpg
Inked121_LI.jpg (1.06 MiB) Visad 111 gånger

https://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?p=582[…]

Bra att egr-ventilen är åtgärdad n[…]

Dieselpump värmare

Ingen aning..... Me värmaren kan väl d[…]

En -94a t om :-D Korrekt, ny front och gammal ba[…]