Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av apersson850
Du kan ju prova med en tillfällig jordning. Dra en sladd mellan golvet i bilen och till jordade sidan av elbaktrutan (vill minnas det är höger sida). Det går ju att mäta innan du börjar, för plusmatningen till värmen fungerar förmodligen.
av roberthjort1
jag tar upp denna tråd, då jag råkat ut för samma fel på min xc70 2013. hur löste ni detta? jag kan dessvärre inte öppna bakluckan när detta inträffar, så frågan är om jag kan komma åt kontakten i innertaket ändå fr jag gissar enligt tråden att det är där felet sitter..
Användarvisningsbild
av apersson850
Kontakten i innertaket sitter innanför den gummigenomföring, som leder kablarna från taket ut i luckan. Man kan förmodligen se baksidan av den kontakten om man tar ner plastlocket i innertaket längst bak, men det görs ju också lättast genom den öppna bakluckan.
Dock ska det finnas något nödöppningshål i låset, på insidan av luckan. Jag har dock aldrig behövt det, så jag kan inte beskriva det i detalj.
Men om det bara händer då och då, så får du förstås passa på att lägga in en extra jordning när luckan fungerar. Om det är det som är felet kommer det sen aldrig hända igen. Det var så jag gjorde, för problemet kom och gick.
av Flabbe
Hej. Har samma fel på min Xc70 -14. Vart drog du den extra jordkabeln ifårn och vart kopplade du in den? Skarvade du in den på befintlig jordkabel efter kabelkontakten i taket eller kopplade den på någon punkt?
Användarvisningsbild
av apersson850
Jag drog min extra jordkabel mellan höger anslutning till elbakrutan (för den är lätt att koppla in sig på) till en jordanslutning i bilens golv. På så sätt behövde jag inte röra någon kabel i den befintliga kabelmattan. Drar man bort min jordtråd är bilen tillbaka i original. Fast då måste man förstås laga kontakten i taket, om det ska fungera hela tiden. Men tack vare den parallella extratråden är förstås jordanslutningen i taket inte lika belastad längre, så det är inte säkert den blivit sämre än den var när den intermittent slutade fungera för några år sedan. Noga räknat sen den 2 januari 2014, då jag satte dit tråden.
Användarvisningsbild
av apersson850
Lär ha varit en RK 1 mm² eller 1,5 mm². Den är ju tänkt att vara ett supplement till bilens egen jordkabel, som sitter kvar, om än i lite halvdant skick.

Jag har en fråga, är "på &ar[…]

Återkallelse R29939

Fick ett brev om R29947 i veckan. Nu måste j[…]

Garantifråga

Hur går det med själva ärendet? V[…]

Leveranstider XC60 T8

Jag är inne på att beställa en s[…]