Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Nuigen
Jag har nu haft min fina V60 i några månader och är otroligt nöjd med bilen. Visst, den har sina brister, men fördelarna är fler.

Senaste 3 åren har jag endast ägt Dieslar (V60CC -16 D4 VEA, X60 Classic D4 VEA) och därför bestämde jag mig för att testa bensinalternativ då jag hade hört så mycket om hur pass väl tekniken har förbättrats och att förbrukningen nästan kan matchas med dagens Dieslar, etc...

Ack så fel jag hade. Med sin 60l tank, kan den rulla ca 55mil innan jag behöver tanka igen. Alltså drar den över en liter per mil. Jag kör exakt samma sträckor som jag har gjort med mina senaste två dieslar. Väldigt mycket stadstrafik och korta körningar. Kör aldrig fort och är väldigt lätt på gasen. Speciellt med nuvarande V60n då jag MÅSTE aktivera ECO-mode och planera min körning för att inte tömma tanken innan den har hunnit rulla 45mil.

Dock drog den inte mer än 0.64l/mil när jag senast körde en ca 3h sträcka. Kan det vara så att min T4a är förvirrad och tror att den är en Diesel? :-D

Dieslarna drog inte mer än 0.6l (är det en myt att Diesel drar mer vid korta körningar och när den är kall? För mig är det tvärtom).

Ni som har/haft T4/T5 - hur upplevde ni bränsleförbrukningen?

Specifikation:
V60 Momentum Advanced -20 T4 Automat
18” original hjul och samma fast dubbfria vinterdäck.
Nuigen skrev: sön 08 dec 2019, 14:50 Jag har nu haft min fina V60 i några månader och är otroligt nöjd med bilen. Visst, den har sina brister, men fördelarna är fler.

Senaste 3 åren har jag endast ägt Dieslar (V60CC -16 D4 VEA, X60 Classic D4 VEA) och därför bestämde jag mig för att testa bensinalternativ då jag hade hört så mycket om hur pass väl tekniken har förbättrats och att förbrukningen nästan kan matchas med dagens Dieslar, etc...

Ack så fel jag hade. Med sin 60l tank, kan den rulla ca 55mil innan jag behöver tanka igen. Alltså drar den över en liter per mil. Jag kör exakt samma sträckor som jag har gjort med mina senaste två dieslar. Väldigt mycket stadstrafik och korta körningar. Kör aldrig fort och är väldigt lätt på gasen. Speciellt med nuvarande V60n då jag MÅSTE aktivera ECO-mode och planera min körning för att inte tömma tanken innan den har hunnit rulla 45mil.

Dock drog den inte mer än 0.64l/mil när jag senast körde en ca 3h sträcka. Kan det vara så att min T4a är förvirrad och tror att den är en Diesel? :-D

Dieslarna drog inte mer än 0.6l (är det en myt att Diesel drar mer vid korta körningar och när den är kall? För mig är det tvärtom).

Ni som har/haft T4/T5 - hur upplevde ni bränsleförbrukningen?

Specifikation:
V60 Momentum Advanced -20 T4 Automat
18” original hjul och samma fast dubbfria vinterdäck.
Körde D4 innan den drog mindre i snitt än min nuvarande T4 men på motorvägsfart är det slåendes lite det skiljer. Kör dock mest korta sträckor och stadskörning därför blev det bensin denna gång. Väldigt nöjd med min T4 polestar. :-)
Elektrikern84 skrev: sön 08 dec 2019, 14:57 0,64 l/mil har du mätt på pump eller enligt färddatorn?

Sen upplever jag VEA dieseln väldigt törstig på korta sträckor.

Tyvärr via Volvo om Call. Dock var det första gången som bilen hann rulla 70mil innan tankning.
Tiimpan skrev: sön 08 dec 2019, 15:12 Körde D4 innan den drog mindre i snitt än min nuvarande T4 men på motorvägsfart är det slåendes lite det skiljer. Kör dock mest korta sträckor och stadskörning därför blev det bensin denna gång. Väldigt nöjd med min T4 polestar. :-)
Japp, samma upplevelse som mig. Dock kör jag väldigt sällan på motorvägen. Mina kortaste körningar är ca 2-5min (förskola och butik) och ca 10-15 min till/från jobbet.

I snitt drog mina D4 VEA:or mycket mindre än T4:an.
Har aldrig hört någon påstå att en bensinare är lika snål som en diesel.
En diesel är i princip alltid snålare. T4 är väl någonstans runt 0. 85 på wltp medans d4 är 0.65
strax över liten den här årstiden med en T4a får man räkna med, beror såklart mycket på körsätt. men inget konstigt med den förbrukningen
Allt är relativt, tankade nyss upp min xc60 auto och 4krafs, 53 mil 1.15 hamnade jag på, diesel. Lite annan bil och drivlina, men nog går det att få en diesel att dra och så

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av Jefe
Kollade upp förbrukningen på min XC60 T5 AWD MY20 och den ligger hittills på 1.4 liter milen
mätt på pumpen men då är det mest korta körningar i stan.

På landsväg så går den faktiskt ner till 0.7-0.8 vilket är helt ok för bilmodellen.

Idag fick Volvon lite uppmärksamhet. Best&aum[…]

Relä luftpump 850

Hej. Nu har jag sökt på de flesta st&au[…]

Okej, Jag testade en orginal bosch lmm från […]

Menar du att när du losar klippset får […]