Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Martell3D
Hej och hå, gick och köpte mig en en gammal men fin Volvo S80, 2.4 170hk med 5 växlad automat från 2000.
Tänkte att denna skulle bli en bra pendlarbil. Men efter en vecka bröt h-vetet ut, den ena varningslampan efter den andra kom som en regnskur. Det var SRS, bromsvarning, stabiliseringskontrollen, innerbelysningen slocknade, automatlådan, motorlampa, ja det var som en julgran. Stängde av och startade om, allt utom SRS försvann...
Nu är det så lyxigt att grannföretag som jag känner väl är en välrenommerad fordonsverkstad, kopplade upp deras maskin och fick ut lite felkoder... Om jag skulle åtgärda dessa i tur och ording så skulle jag ha byggt en ny bil.
Et litet axplock: 532D, 9150, 9160, 9190, 620A, 903F, 910E, 914F, 91A7, 91B7, 91F0, 902A, 710A, 720A, 901A, 902A, 902B, 911A, 912A, 922A, A00B, A02B, E003, E000 m.m.

De flesta pekar mot gasspjället och CAN-buss. Men vi raderade koderna och bilen gick. Andra tyckt att jag måste byta programvara i bilen, till saken hör att jag hade en gul etikett under gasspjället.
Skulle ut på en resa, 2x30mil... Ingen rolig resa, bilen misstände, växellådan växlade inte som den skulle, vet ej vilket varv eller hastighet jag körde, alla mätarna dog, ingen farthållar och julgran i instrumenpanelen. Kunde köra med fullgas och sedan släppa helt, knepigt körsätt...
Men vi kom fram. Jag fick låna deras dator med tillbehör under helgen och det var speciellt 2st felkoder som stack ut. 532D och E000. Efter att ha setat och luslät detta forum så visade det sig att det var komunikationsfel på både låg och hög hastighets CAM-bussen. Vidare läsning så fick jag reda på att ABS modulen är som en hub i dessa system. Den stora jakten börgade, hittade RECAR i Frövi, beställde genast en renoverad modul. Några dagar senar kom den! Ut och skruva, vid uppstar har bilen aldrig gått sämre, motorstörning, gul triangel sam bromsvarning försvann. Men hu vad illa den gick, varvet pendlade mella 500 till 3500, samt misstände enormt. Slet isär kontakten till spjället, rengjorde och satt ihop, startade och den gick ännu sämre. Gav upp!
Dage efter skulle jag till jobbet, 8mil enkel resa.. Bävade för detta, men förvånad blev jag, bilen gick som en dröm, inga misständningar, det enda abret var att farthålleren ej fungerade, samt att växelåd service behövdes.

Väl på jobbet så kopplades deras dator in, ca: 200 felkoder raderades och allt fungerade. Har nu kort 20 mil utan problem, i dag kom 5st begagnade tändspolat jag hade beställt. Behövs inte.

Så ABS modulen styr precis allt i bilen! Hit tills funkar allt, tiden får utvisa... Tack för ordet!
Senast redigerad av 5 Martell3D, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av wissel
Bra att du delger oss dina erfarenheter. Precis så bör ett Forum fungera
Tack Martell.
av Martell3D
Har förstått det nu, men har den med SRS lampan att göra. Vi har släck den flera gånger, varnade för högt motstånd i krockkudden passageraren fram, har ingen kudde där.
Efter att ha bytt ABS modulen så kommer inte SRS varningen fram....
av Martell3D
SRS varning kom i dag, minusgrader... Har varit plussgrader tidigare sen jag bytte ABS modulen.
Plockade ut SRS modulen i dag och skruvade isär, lödde några misstänkta stift till konkakten. på tisdag ska jag nolla felen. Får se på onsdag om det återkommer. Åter kommer i ärendet.

Nix, funkar inte i AAOS, däremot i Sensus...

Aj :-o låter inte rimligt att du ska st&a[…]

Vadf din volvoverkstad än säger så[…]

Har du haft samma jacka/byxor på dig nä[…]