Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!
Plastglasen på en V70 är dimmiga Dels blir ljusbilden inte så skarp och ljuset har svårare att komma ut.
Har förstått att det bara finns två alternativ.
1) Köpa nya lyktor med plastglas (2500-3000kr) - Glaslykta finns väl inte till 2004:or?
2) Slipa bort oxiden.

Just nu är jag inne på att slipa bort oxiden, men har ganska långt till ett varmgarage så jag undrar

a) Är det svårt att ta lös hela lyktan putsa och / slipa och sedan sätta tillbaka den utan att förstöra ljus inställningen?

b) Hur utförs slipningen / poleringen på lindrigaste sätt?
Vissa förordar polermaskin / autosol och liknande - andra slippapper utan slipmaskin ...
Plockas lyktan lös behöver jag inte vara rädd för att repa lacken...
Någon som har erfarenhet?

c) avslutas denna insats genom att spruta klar lack på allt eller är det något vax som gäller?
Om du har plastglas går det inte att byta bara själva glaset, nej. Däremot riskerar du inte att ändra ljusinställningen vid demontering av strålkastaren såvida du inte pillar på plastskruvarna på baksidan av lyktan för att ställa ljusbilden.

Det finns oerhört många bra filmer på Youtube för att visa hur man polerar en strålkastare bäst och enklast. Här är en av dem som kanske kan ge dig vägledning:
Albireo skrev: mån 02 dec 2019, 00:49 Hej!
Plastglasen på en V70 är dimmiga Dels blir ljusbilden inte så skarp och ljuset har svårare att komma ut.
Har förstått att det bara finns två alternativ.
1) Köpa nya lyktor med plastglas (2500-3000kr) - Glaslykta finns väl inte till 2004:or?
2) Slipa bort oxiden.

Just nu är jag inne på att slipa bort oxiden, men har ganska långt till ett varmgarage så jag undrar

a) Är det svårt att ta lös hela lyktan putsa och / slipa och sedan sätta tillbaka den utan att förstöra ljus inställningen?

b) Hur utförs slipningen / poleringen på lindrigaste sätt?
Vissa förordar polermaskin / autosol och liknande - andra slippapper utan slipmaskin ...
Plockas lyktan lös behöver jag inte vara rädd för att repa lacken...
Någon som har erfarenhet?

c) avslutas denna insats genom att spruta klar lack på allt eller är det något vax som gäller?

Lösa plastglas finns att köpa hos V-parts i Matfors, 1.790:-/par. Har själv köpt ett par till min -06 och skall byta till våren.
Mesta jobbet är att få bort de gamla glasen, måste kapas bort med vinkelslip.
De nya ska limmas fast, 129:-/limpatron.

https://vparts.se/se/stralkastarlinser- ... nster.html

Mvh/Svenne
Albireo skrev: mån 02 dec 2019, 00:49 Glaslykta finns väl inte till 2004:or
En 2004 har glaslykta.
2005-2007(8) har faceliftstrålkastarna med plastglas.

Har du plastglasen har du antingen:

1. Inte orginalstrålkastarna.

2. eller så tror du att fordonsåret är modellåret.
Dvs du har i.s.f en 2005 som sålts under sena 2004.
Det är MODELLåret som gäller Ang delar, osv.
Är du osäker är 10e siffran i VINnumret modellåret. "4" för 2004 och "5" för 2005.

Det är många betydelsefulla skillnader mellan en 2004 och en 2005, så den är bra att ha stenkoll på.

Personligen polerade jag mina med en sats för ändamålet. Blev riktigt bra.
Bilrekondfirmor brukar kunna polera dom.
Ring för pris.
Men nya kostar inte skjortan heller, om du inte har xenon.
På xenon kan det vara värt besväret att byta plastglasen som Vparts säljer. Men då ska reflektorn vara i gott skick också....
Då enligt VIN är det en 2005:a men uttagen i okt 2004 (d.v.s. med facelift, ej xenon - tror jag - inga "projektorlampor") .
Tittar jag på transportstyrelsens sida står det .:
- Fordonet tillverkat 200409
- Fordonsår 2004

Hos Mekonomen finns två modeller (som förmodligen ska passa, båda med H7 / H9)
En kostar 3000kr den andra ca 4200kr.
Autodoc kan sälja strålkastare (idag) från ca 940kr/st
Har just nu ingen aning om vad som skiljer dessa åt. Står inget om t.ex. plastglas eller glasglas.

Bilrekondfirmor var ett bra förslag. Det ger även en prisbild på insatsen, om man utför detta själv.
(men kanske blir lika kostsamt med deras timpriser som nya lyktor ;-) )

Gjorde en mindre insats i fjol, och det blev bättre (gick i genom besiktningen).
Men känner att en mer hållbar insats måste till....

Har även tittat på någon Youtubefilm och det ser så enkelt och inspirerande ut.
Men så kommer frågorna - om en polermaskin används - är det stor risk att det blir för varmt och plasten bränns?
Om slippapper istället används - måste man slipa för hand eller fungerar en skakputs lika bra? dvs. slipning längs plast glaset är viktigt och inte cirkelslipning....
Allt kommer nog att bli bättre än som det är nu.
Sedan till sist - Hur avslutas putsen av lyktorna?
I fjol gjordes inget "avslut".
Men förseglas arbetet rätt, känns det bättre om underarbetet är utfört på bästa sätt.

Är vax bättre än lack? (val av VAX / Lack osv.)
Kanske någon som har erfarenhet av ovanstående "farhågor".
Strunta alltid i fordonsåret. Helt värdelös info numera, om året den såldes. Oviktigt på så gammal bil.
Det är Modellår som gäller.
Annars kan du få helt fel bildelar, tex.

Det är inte projektorlins på xenon faceliftstrålkastare. Dom är ganska lika varandra
Synligaste skillnaden på strålkastaren är att xenon har en liten egen "hållare" på sidsn av reflektorn för parkering, medan halogen har parkeringslampan i halvljusreflektorn.
En annan är att du saknar höjdjusteringen inne på xenonutrustade.

Putsa med maskin och polermedel är enklast.
Visst kan man förstöra plasten av värme. Men med lite känsla och tålamod....

Slipa ner dom med våtslippapper blir nog bäst.
Men här kan du både slipa sönder och sedan polera sönder. Den ska ju poleras blank igen och även slipen ger värme ...

Polersats =ca 400kr (om du har polermaskin,mm) våtslipa skulle jag göra för hand.
Recondfirma = Kanske 800-1100kr.
Nya strålkastare =2000kr (idag) plus en ljusinställning om du inte kan märka upp på vägg.
Slipade plastglasen på min förra bil, slipade för hand med finare och finare vattenslippapper sista slipningen använde jag autosol och polertrassel det ska vist funka med tandkräm också.
Det finns massor av "tips" på nätet.
Tandkräm1, Tandkräm2 (kanske inte helt övertygande)
Bakpulver och vinäger - Varför inte?
WD40 - Ett chokerande snabbt med resultat
En kinesisk metod - vattenånga? - fantastisk funktion.. (Är det äkta oxid? - tandkräm? - försöker man sälja något?)
Helrenovering av strålkastare med Varmluftspistol / tvättmedel / slippapper mm. Professional Headlight Restoration | Headlight Restoration | Headlight Cleaning
Jobbar med slippapper olika grovlekar
Men alla har ett gemensamt - "försegling" med något som förhindrar OXID saknas! eller?
WD40 är (vad jag vet) silikonbaserad.

En bra och instruktiv genomgång (tyckte jag) SÅ POLERAR MAN STRÅLKASTARNA PÅ BILEN
Ännu ett förslag bra? Polera slitna strålkastare
En genomgång av olika produkter - bra men lite pratiga.. Hur polerar man en strålkastare?
Även en genomgång Så här återupplivar du bilens strålkastare - Teknikens värld

Här är reklam förfärdiga "kit" (kanske innehåller tandkräm?)
Poleringssats strålkastare Quixx Headlight Restoration Kit
från Mekonomen .: Strålkastarbehandling
eller förhindra oxid / stenskott med en film Strålkastarfilm

Aj :-o låter inte rimligt att du ska st&a[…]

Vadf din volvoverkstad än säger så[…]

Har provat det, men det fungerar inte.

Har du haft samma jacka/byxor på dig nä[…]