Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av gizzmokula
Jag har en v60 d2 2014 där jag ska montera en ledramp under nummerplåten i den undre grillen men jag undrar var man lättast drar matningskabeln till rampen. Jag har sökt på Youtube och googlat men inte hittat något. Det sitter en dt-kontakt på kabeln och det gör det inte lättare. Jag har letat efter en öppning in framför kylaren men inte hittat något bra ställe. Måste jag riva ner hela fronten?

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

gizzmokula skrev:Jag har en v60 d2 2014 där jag ska montera en ledramp under nummerplåten i den undre grillen men jag undrar var man lättast drar matningskabeln till rampen. Jag har sökt på Youtube och googlat men inte hittat något. Det sitter en dt-kontakt på kabeln och det gör det inte lättare. Jag har letat efter en öppning in framför kylaren men inte hittat något bra ställe. Måste jag riva ner hela fronten?

På min V70 så drog jag kabeln mellan kylarens övre kant och plåten. Sitter en skumgummitätning där som går att trycka undan litegrann, sen kunde jag pula ner den innanför grillen. Ett tips är att fästa ett snöre eller något som inte är lika styvt som du kan dra i för att föra genom kablarna.

Volvo V70 -16 Classic D4 AWD Momentum

Jag kommer in till den övre grillen men jag hittar ingen öppning ned till den undre. Jag vill helst inte dra kabeln ut genom den övre grillen ned till ledrampen för då syns en liten del av kabeln över kofångaren och det blir inte så snyggt när jag har fält in rampen i den nedre grillen. Måste jag dra kabeln underifrån genom skyddsplasten under motorn eller finns det någon annan öppning in till utrymmet under kofångaren?

Monterade just på våran 2015 och det var inga problem. Du måste kapa lite i den undre grillen för att få in rampen och när du har kapat får du in armen där och kan få upp en kabel under orginal lampan. Den är ju enkel att ta ur. Känn med fingrarna från båda håll så kommer du att hitta en liten glipa där du kan dra kablar.

Åke
MrJahnson skrev:Monterade just på våran 2015 och det var inga problem. Du måste kapa lite i den undre grillen för att få in rampen och när du har kapat får du in armen där och kan få upp en kabel under orginal lampan. Den är ju enkel att ta ur. Känn med fingrarna från båda håll så kommer du att hitta en liten glipa där du kan dra kablar.

Åke
Tack för tipset. Ska kolla senare i veckan när det ska bli +8 och inte -8 som nu.

S40in skrev:Snyggt kopplade också på en V60 idag men får inte till styrströmmen till relä, hur och vars kopplade du in den? Samt använde du vanligt relä?
Jag sätte en strömtjuv på kabeln till lampkontakten på vänstra sidan. Det var stift 9 en grå/brun kabel. Jag lindade vulktejp runt den för att skydda den lite extra. Jag garanterar inte att det är samma på din bil men jag har xenon med kurvljus och en H9 lampa för helljus. Tyvärr tog jag inga bilder på det men jag tog en bild på kontakten. Markeringen är stift 9.
20191217_085952.jpg
20191217_085952.jpg (85.85 KiB) Visad 1897 gånger

av Haggee
Är sugen på att montera ledramp på min V70 2016. Min bil är utrustad med automatiskt helljus. Hur ska man koppla för att rampen ska tändas och släckas samtidigt som bilens helljus?
Hundgrindar v70n

Hej. Jag söker Volvo original fästen til[…]

Köra EX90 med släp

Hej! Är det någon som har erfarenhet a[…]

Vilken ratt? 240

Hej på er. Har en VOLVO 245-833 GL 1993. Nu […]

Hej Jag behöver byta ut mina 21" frikt[…]