Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Jocke S.
Berggren skrev:Lmm= kommer inte ihåg men det motsvarade värdena jag fick från volvo
Luftfilter = nytt (tror det är biltema..( vet ej eftersom det satt där när jag köpte bilen)
Motortempgivare = kall motor( stått ca 1 tim) ca 620ohm
Motortempgivare = varm motor (tomgång ca 15 min) 260ohm
Impulsgivare ?? vilken menar du där?
Vi får förutsätta att värdena på LMM du fick var dom verkliga...så dom inte ville tjäna felsökningspengar på dig!? Det finns rötägg överallt! :wink:
Byt luftfilter. Köp original...det tjänar du på i längden.
Tempgivaren ser ju ut att vara ok...
Impulsgivaren sitter mitt uppe på kåpan mellan motor och växellådan.
Den har en kabel som går upp till en kontakt. Sära kontakten och mät resistansen mellan stift 1 & 2 mot givaren = ca 170 ohm (kall) & upp till 350 ohm (varm).
Mät sedan spänningen (AC volt) mellan samma stift, samtidigt som du kör runt startmotorn = min. 500mV. (0,5 volt).
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Köpte du original lambdasond?
av Putte.A
Hej
Har du "nollat" boxen efter du har bytt lambda etc?
Dra loss kabelskorna på batteriet och ta en kaffe och bulle.
Sätt tillbaka efter en halvtimme och kolla igen.
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Putte.A skrev:Hej
Har du "nollat" boxen efter du har bytt lambda etc?
Dra loss kabelskorna på batteriet och ta en kaffe och bulle.
Sätt tillbaka efter en halvtimme och kolla igen.
Bra Putte, den missade jag. Men det räcker med att ta ur säkring #1, 10-15 sekunder.
av Berggren
Nej jag har inte nollat boxen via säkring eller batteri.. det glömde jag..
ska mäta impulsgivaren idag.. funderade på kallstartventilen.. borde det bli nån skillnad på bilen om jag drar kontakten på den medans bilen är igång? (kall bil)
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Berggren skrev:Nej jag har inte nollat boxen via säkring eller batteri.. det glömde jag..
ska mäta impulsgivaren idag.. funderade på kallstartventilen.. borde det bli nån skillnad på bilen om jag drar kontakten på den medans bilen är igång? (kall bil)
Kallstartventilen aktiveras bara då motortempen är -16 grader eller kallare.
av Berggren
Jocke S. skrev:
Berggren skrev:Nej jag har inte nollat boxen via säkring eller batteri.. det glömde jag..
Jag tänkte ifall den har hängt sig när det varit så kallt ,,, går det att kolla om den funkar eller nåt liknande?
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Berggren skrev:
Jocke S. skrev:
Jag tänkte ifall den har hängt sig när det varit så kallt ,,, går det att kolla om den funkar eller nåt liknande?
Det viktiga är ju att den INTE läcker, vilket man "ganska" enkelt kollar genom att ta loss ventilen (men låt slanganslutning samt elanslutning vara kvar). Kör på starten och kolla så du inte får bränsle från ventilen.
OBS! Är motortempen kallare än -16 grader, så öppnar ventilen...

Limmar med klet? Tar de inte bort kåpan o[…]

Men är det ok att diskutera att det kostar[…]

Bensinpriser v2

Ojdå hoppsan :-o Äh det vänder[…]

Det är inte helt ovanlig att dessa bilar f&ar[…]