- mån 02 dec 2019, 01:27
#1351576
Hej alla..
jag har en s80 -99 och det har varit vissa problem som började i början av året. först gick lamba 1 och strax efter lamba 2
dom blev bytta och bilen gick ett tag in i sommaren men efter tag började den dö under körning och bilen gick inte att starta efter det utan att lyfta batteripolen(-) och vänta 1-3 min och sätta tillbaka så starta bilen som inget hade hänt.
inga felkoder har dykt upp elr lampor tänts.. det som där imot kommit senare är att när man stänger av bilen kommer ett knäppande ljud som jag lokaliserat runt tanken(nivå givaren passagerare sidan bakom föraren) och efter lite eftersökning så upptäcker jag att om jag har tanklocket avskruvat elr inte helt stängt så kommer inte ljudet samtidigt som jag öppnar tanklocket så blir det rejält vackuum släp in i tanken.. min teori är att det kan vara kolkanister ventilen som står helt öppen under gång och vill veta vad den sitter så jag kan koppla loss slangen och se om det forsätter bli extrem vakuum i tanken. tror att bensin pumpen får jobba för hårt efter ett tag och slår av pga något slags överhetnings skydd.. skulle vilja ha lite tips och råd samt veta vart ventilen sitter samt vart kolkanister behållaren sitter.. tankning till full tank går utmärkt handtaget slår inte ifrån.
jag har en s80 -99 och det har varit vissa problem som började i början av året. först gick lamba 1 och strax efter lamba 2
dom blev bytta och bilen gick ett tag in i sommaren men efter tag började den dö under körning och bilen gick inte att starta efter det utan att lyfta batteripolen(-) och vänta 1-3 min och sätta tillbaka så starta bilen som inget hade hänt.
inga felkoder har dykt upp elr lampor tänts.. det som där imot kommit senare är att när man stänger av bilen kommer ett knäppande ljud som jag lokaliserat runt tanken(nivå givaren passagerare sidan bakom föraren) och efter lite eftersökning så upptäcker jag att om jag har tanklocket avskruvat elr inte helt stängt så kommer inte ljudet samtidigt som jag öppnar tanklocket så blir det rejält vackuum släp in i tanken.. min teori är att det kan vara kolkanister ventilen som står helt öppen under gång och vill veta vad den sitter så jag kan koppla loss slangen och se om det forsätter bli extrem vakuum i tanken. tror att bensin pumpen får jobba för hårt efter ett tag och slår av pga något slags överhetnings skydd.. skulle vilja ha lite tips och råd samt veta vart ventilen sitter samt vart kolkanister behållaren sitter.. tankning till full tank går utmärkt handtaget slår inte ifrån.