maf skrev:Får man klaga lite här också?
Jag tror det behövs lite nytänkande i Volvofabriken. Lite yngre människor som kanske kan mer av tekniken och tänker ett steg längre. Tänkte dedikera detta inlägg till att ifrågasätta det säkerhetstänkande som Volvo säger sig ha.
Har någon av er på sista tiden tittat i vänster ytterbackspegel, i den yttersta delen som ska visa döda vinkeln? Vad ser ni där? Jag ser bara innersidan av spegelhuset reflekteras i halva döda-vinkel-spegeln vilket gör att min sikt är mycket begränsad. Hur har denna spegel kunnat få vara kvar år ut och år in? Istället satsar man på den där nya kameran "Blind Spot Information System", som tänder en lampa om någon finns i döda vinkeln. Vore det inte lättare att bygga om spegelhuset?
Vad har hänt med nytänkandet? Varför har fransmännen i sina betydligt billigare bilar lyckats klämma in både kurvljus och vibration i stolarna om man byter fil utan att blinka först när Volvo, som ska vara föregångare inom säkerhetsområdet, saknar detta som standard? Var är farthållaren som ser till att hålla betryggande avstånd till bilen framför (om man inte köper en konceptbil) och NÄR tänkte Volvo införa systemet som läser av hastigheten och anpassar trögheten i gaspedalen efter vad högsta tillåtna hastighet är, som har pratats så mycket om i media de senaste åren?
Hur kommer det sig att säkerhetsbältet i framsätet är så kort att man där inte kan ha en standard barnstol? Pratar man med säljare på Bilia så säger dom att man anser det säkrare att ha barnet i baksätet. Med den inställningen kan man lika gärna se till att det inte går att ha barnstol i bilen över huvud taget och sedan hänvisa till statistik som visar att ju fler som har barn i bilen, desto fler barn omkommer i trafiken... Och varför säljer man då en Volvo-stol som är specialbyggd för att kunna placeras i framsätet? Samma sak gäller krockkudden på passagerarsidan fram. Varför går inte den att stänga av med nyckel på tidigare modeller än -05 (?).
Några andra säkerhetshöjande detaljer som skulle återge Volvo lite av det goda rykte inom området som dom haft är enkla saker som att:
* Sänka volymen på blinkersen. Jag, och många med mig, drar oss för att använda blinkersen för mycket för det låter så otroligt illa i en Volvo.
* Aktivera automatisk trippelblink om man snabbt trycker blinkersspaken upp eller ner. Detta skulle göra att andra trafikanter bättre skulle uppfatta att man byter fil eller liknande utan att man behöver sitta och hålla i spaken eller trycka den till det fasta läget.
* Bromsljus som blinkar vid panikbromsning, eller ännu hellre - bromsljus som lyser starkare och med fler dioder i det höga bromsljuset ju hårdare man trycker på pedalen?
Vore kul att höra era åsikter...
/Magnus
har inte läst den tråd tidigare, men du har fått mycke om bakfoten hör jag.
1. förstår inte det där med backspegeln, jag har inte prolem att se i min ?
2. volvo satsar på säkerhets system som fungerar, inte såna som verkar att fungera.
3. ett långt säkerhetsbälte gör att personen i framsätet hinner längre fram & kan skada sig innan man hindras av bälter (måttbands testet)
barn sitter säkrast bak & helst i miten. du som förare ska köra bil, inte sköta barn, det kan din med pasagerare göra.
4. volvo har motviligt monterat in an avstängare för arbagen på pasagerarsidan, det är säkrare att inte kuna glöma bort att vrida den till on eller off.
5. blinkersen låter inte högt, vad har du fått det ifrån
6 trippelblink finns inte på p2 bilarna för att man inte tänkte på det när bilens elsystem utveklades, nu i efterhand så gär men nog inte om elsystemet fören nästa platform presenteras.(elsystemet byggdes i slutet på 90 talet, så det är snart 10 år gammalt)
7. såna lamp kombinetioner är inte lagliga att andvända i sverige,men dom syns som sagt bra.