Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

@Geoham, Inte bättre för bilen, men bättre för batteriet.
Fördelen med parkeringsvarmaren är att den värmer upp motorn vilket ger mindre slitage på motorn då du slipper kallstarta.
Det betyder att bilen uppnår arbetstemperatur snabbare vilket är bättre för motor och miljö :-)
Eller elektrisk värmare!

Batteriladdare: Ctek, definitivt! Sedan är frågan om du skall ha den till fler saker eller inte.
Jag kör en MXS10 då den även kan ge 10A rätt ut för att driva tolvvoltssaker, såsom min elektriska pump jag använder för att tömma akvariet, elpump för att pumpa cykel (samma som till bilen) med mera. Kostar lite mer (fyndade min på rea dock) men har då även 10A ut max när den laddar vilket snabbar på om man vill boosta upp batteriet på kort tid. Har även anslutningsbar temperatursensor för att anpassa laddspänningen efter omgivande temperatur (kan dock lura sig om man nu lägger den i ett varmt motorrum, eller om batteriet är uppvärmt men omgivningen är skitkall så man får tänka till där). Laddspänningen skall nämligen helst ökas i takt med fallande temperatur.

Se bara till att du skaffar en laddare med stöd för AGM (då dessa har en något högre laddspänning mot vanliga våtceller), och ladda ENDAST! på angivna punkter i motorrummet - ALDRIG direkt på batteriet så länge det sitter inmonterat i bilen! Finns känslig elektronik som kan ta stryk om du inte följer detta.

Pratar vi Ctek så finns exempelvis MXS5 som ett lite billigare alternativ men helt fullgott med kräm i om man kan ha den inkopplad längre stunder (över natten exempelvis). Har du något litet motorcykelbatteri du också vill kunna ladda så ta en kik på nedre ström. I mitt exempel så funkar inte MXS10 på mitt lilla ekolodsbatteri då den ger för hög ström, så där kör jag min gamla Ctek som ger från jättelite till max 3A.
Geoham skrev: sön 01 dec 2019, 20:57 Tack för bra svar. Blir att investera i batteriladdare. Tar gärna emot råd på vilka som rekommenderas:)
Jag har denna från CTEK kombinerat med snabbkopplingen:
https://www.jula.se/catalog/bil-och-gar ... re-608150/
https://www.jula.se/catalog/bil-och-gar ... el-608063/
Xanthopteryx skrev: .....Laddspänningen skall nämligen helst ökas i takt med fallande temperatur.

Se bara till att du skaffar en laddare med stöd för AGM (då dessa har en något högre laddspänning mot vanliga våtceller).......
Det är faktiskt tvärt om. AMG laddas med lägre spänning.
https://tudor.se/batterikunskap/optimal-laddspanning/

Här kan man även se hur spänningen bör varieras med omgivningens temperatur.
V70_2005 skrev: sön 01 dec 2019, 22:29 Ja om man ändå ska ha en sladd till bilen för att ladda batteriet är det lika bra att gå all in och ha elektrisk kupévärmare och motorvärmare där allt ansluts med typ en defakontakt i kofångaren. Som man gjorde förr i tiden.
Beror ju på hur ofta du behöver ladda, gör man 2-4 laddningar/vinter för att hålla batteriet fräscht räcker det med att öppna huven och koppla in laddaren direkt på anslutningarna för det.

Jag blev ganska irriterad på den där ch[…]

Volvo 740 fördelare

Det ör inte samma kabedragning. Det skiljer p[…]

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och int[…]

DRL problem

Beter sig strålkastaren likadant om du anv&a[…]