Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

@Geoham, Mja, ur batteri synpunkt kanske det är bättre. Men i dem flesta tätorterna är det max 2 min tomgång (Fjärrstart räknas som tomgång).
Så ur miljö och kostnadssynpunkt är fjärrstart inte bra..

Bättre att investera i en batteriladdare för att kunna köra värmaren.
Undrar samma sak, men för ”hela” bilen.
Låt säga att man vid -5grader ska göra en resa på 10 min, lämna/hämta barn vid någon aktivitet.
Det är frost på rutan, och bilen är kall.
Vilket är minst skadligt för bilen, parkeringsvärmaren inställd (jag vet om resan och kan planera för den, flera timmar tidigare) på den tiden bilen ska vara körklar, eller fjärrstarta bilen 5-10 min innan avfärd?
Fjärrstyrt innebär ju tomgångskörning och en ”kallstart”,
Så min känsla är att parkeringsvärmaren är mer skonsam för bilen (och miljön???) som helhet, möjligen att det drar ur batteriet snabbare... men då är det en komponent som är enkel att byta till skillnad på om man skulle få problem med motorn.
(Svara nu inte att man ska gå/cykla/åka buss istället, det är inte relevant till frågan)

Skickat från min iPhone med Tapatalk
@Pellemobil,
Värmaren är alltid bättre ur ekonomi/miljö/förbrukning/skonsamhet mot bilen.
Sen kan man råka ladda ur batteriet om man bara kör korta sträckor utan att stöd ladda vid mycket användning av parkeringsvärmare.
Bilen brukar dock varna för låg batteri spänning innan man laddat ur totalt. Och är det varning för lågt batteri så tror jag inte ens man kan starta parkeringsvärmaren.
Blanda fjärrstart och värmaren och försök lära dig vad som funkar. Båda funkar bra men fjärrstarten är snabbare och man får värme i ratt och stol också (troligtvis avfrostning av ruta också om den är inställd på automatisk).

Men sen om man enbart kör 5min sträckor undrar jag om batteriet klarar sig ändå, testa, funkar det inte köp batteriladdare.
V70_2005 skrev:Blanda fjärrstart och värmaren och försök lära dig vad som funkar. Båda funkar bra men fjärrstarten är snabbare och man får värme i ratt och stol också (troligtvis avfrostning av ruta också om den är inställd på automatisk).

Men sen om man enbart kör 5min sträckor undrar jag om batteriet klarar sig ändå, testa, funkar det inte köp batteriladdare.
Oavsett vilket man använder sig av så lär man behöva stödladda om man bara kör kortare resor.
Xanthopteryx skrev:Som andra sagt: Parkeringsvärmare. Skaffa sedan en bra (typ Ctek)-laddare som du stödladdar då och då, beroende på hur kort och så du nu kör. Stödladda mer ofta ju kallare det är (ett blybatteri tål kyla sämre ju lägre laddgrad det har).
bilarna idag har ju gelbatterier hur är det med dessa?
AGM-batterier som sitter i många moderna bilar, som huvudbatteri, klarar kylan bättre, men inget blybatteri mår bra av att förvaras kallt med låg laddning.
Dessutom har exempelvis våra Volvobilar två batterier och jag är ytterst tveksam till att det är AGM på det lille batteriet i motorutrymmet, men det vet säkert någon?
Gelbatteriet klarar också kylan bättre än vanliga våtcellsbatterier men även där, fulladdat klarar de sjukt kallat väder men dåligt laddat begränsar detta och sätter sina spår i hållbarheten. Likaså har du mindre ork i ett kallt batteri vilket i sin tur ökar risken för att du drar ner det för lågt när du startar, vilket då också orsakar skador.
Volvo 740 fördelare

Du kan ju till och med ha kvar fördelaren ist[…]

p-sim (mini sim) surf xc40

Bump! har du funderat på tex. Vimla eller[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Håller tummarna.... En granne hade på […]

Jag skulle testat så stor som möjligt.[…]