Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

av Seafront
Man undrar ju vad som hänt med detta försäkringsbolag? Överlag dyraste premierna och sämsta villkoren när det tex gäller självrisker. Andra villkor, tex betalningsanmärkningar och rabatter hos tredje part är också anmärkningsvärt dåliga.

När man väljer försäkringsbolag så lockar de med bonus, fler försäkringar i samma bolag ger mer bonus på premierna. Det är ju bra men i Folksams fall så blir i alla fall min bilförsäkring dyrast trots att diverse bonus har dragits ifrån premien. Bilförsäkringen efter bonus hos Folksam kan vara dyrare än ett helt paket med försäkringar från annat bolag.

Min bil försäkras (helförsäkring utan tillägg, upp till 1000 mil) tillsammans med Hem (bostadsrätt inkl allrisk). Not: Folksam erbjuder även bonus för medlemskap i OKQ8.

Folksam/OKQ8 : 7.157 kr (enbart bilförsäkringen efter bonus).
Hela paketet: 8.958 kr

If: 5.910 kr (enbart bilförsäkringen efter bonus).
Hela paketet: 7.357 kr

Motormännen: 6.449 kr (enbart bilförsäkringen efter bonus).
Hela paketet: 7.733 kr

Gör man tillägg för hyrbil etc så blir det än större prisskillnader mellan Folksam och andra bolag. Till Folksams fördel finns egentligen bara en sak, det är låga premier och bra villkor när man är medlem i vissa fackföreningar. Då får man eller kan teckna hem- och olycksfallsförsäkring till bra villkor.

Hos Volvia kostar ovanstående bilförsäkring 4.476 kr och bra villkor. Vi får se när Volvia börjar erbjuda hemförsäkringar, dröjer nog inte länge till innan ett sådant samarbete kommer till stånd mellan Volvia och If…
Användarvisningsbild
av Funk
Det gäller att se sig om, och jämföra varje år.. T.ex så var If mer än dubbelt så dyra på min villaförsäkring som Folksam. Priserna ändrar sig över tiden, frugans Skoda har vi TryggHansa och dom förväntade jag mig inte att dom skulle vara konkurrenskraftiga, men dom var billigare än Folksam med helkundsrabatt..

/Thomas
av anp
Jag har nyligen tecknat helförsäkring nr, 2 hos Folksam, och jag tycker inte att de är dyra i mitt fall.
Dock har jag inte ringt runt till andra bolag i mina fall, då premien var så pass låg från början jämfört med tidigare erfarenheter, så jag kan inte uttala mig säkert om huruvida Folksam verkligen är dyra eller billiga i mitt fall.
av Addekarlsson
Jag anlitar försäkringsmäklare när jag kollar över försäkringsfrågor, och jag har precis alla mina försäkringar hos Folksam. Hemförsäkring, fullvärdesförsäkring på kåken, bilförsäkring, livförsäkring m.fl.

Det säger lite om prisbilden för min del.
Nej, jag betalar inget för mäklaren. Dom bjuder på det då dom har hand om försäkringarna i dom företag jag jobbat åt.

Halvförsäkring på 960in i folksam kostar mig ca 4000 om året. Samma försäkring i if skulle kosta över 9000 kr. Viss skillnad det.

Så det beror väldigt mycket på hur gammal man är, samt vart man bor. If menade på att stöldrisken var högre här i norrlands inland, vilket är precis tvärt emot vad folksam anser.

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av eiskall
Seafront skrev:Hos Volvia kostar ovanstående bilförsäkring 4.476 kr och bra villkor. Vi får se när Volvia börjar erbjuda hemförsäkringar, dröjer nog inte länge till innan ett sådant samarbete kommer till stånd mellan Volvia och If…
Ett sådant samarbete finns sedan många år tillbaka.
av Seafront
Re: eiskall

Hur fungerar detta samarbete? Volvia erbjuder ju bara trafikrelaterade försäkringar...

Kanske du menar att, om man tecknar hem- eller villaförsäkring hos If så kan man hävda lägre premier eller högre bonus pga att man har bilen helförsäkrad (+ tillägget Care) hos Volvia?

Kanske man kan hävda extra bonus hos Volvia när man är försäkringskund hos If…
av jbl
Jag fick 40% lägre hemförsäkring av if i och med att jag hade Volvia på bilen.

Klart billigast för mig med Volvia på bilen och if på hemförsäkrings samt min fyrhjuling.
Användarvisningsbild
av Gizz
Seafront skrev:Re: eiskall

Hur fungerar detta samarbete? Volvia erbjuder ju bara trafikrelaterade försäkringar...

Kanske du menar att, om man tecknar hem- eller villaförsäkring hos If så kan man hävda lägre premier eller högre bonus pga att man har bilen helförsäkrad (+ tillägget Care) hos Volvia?

Kanske man kan hävda extra bonus hos Volvia när man är försäkringskund hos If…
Det är bara att säga att man är intresserad av en hemförsäkring när man ringer till Volvia. Jag bytte försäkringsbolag ifrån Aktsam till Volvia för några veckor sedan. När jag var klar med bilförsäkringen så frågade han på Volvia om vilken hemförsäkring jag hade. Lyckades på så sätt kapa 400 spänn på min hemförsäkring. Dessutom blev bilförsäkringen 1300:- billigare.
av Seafront
Tack för tips! Egentligen förvånansvärt… det här marknadsförs ju inte officiellt. Kanske Volvia och If sitter i samma kundtjänst och då kan handläggarna göra sig en extra hacka på att även sälja hemförsäkringen.

Glappar det i stolen om du "rycker"fram […]

IMG_8296.jpeg IMG_8295.jpeg IMG_8294.jpeg

Volvo V70n 2006a gäller det. Märkte att[…]

Varningen om åldrat bränsle kommer n&[…]