Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av HelenaH75
Hej!
Jag har problem med att backspeglarna fryser fast under natten när det tex snöar eller fryser på. De vill inte komma ut som de gör vid annat väder.
Min fråga; kan man stänga av funktionen som gör att de viker in sig när man låser bilen!?
Tack på förhand!

Helena
av Lockis
@HelenaH75,

Det är tyvärr ett problem som i princip alla bilmärken har (jag har aldrig hört talas om någon som inte har det)

Det går att ställa in via center skärmen om dem ska fällas in eller ej.
av RocDoc
Jag har för mej att jag hittade info om detta i manualen.
Det är ju en "regel" att stänga av infällningen till vintern,de små kugghjulen tycker inte om att det fastnar.
av AndS
Så är det, den finns som funktionen under inställningar My Car om jag minns rätt.
Men om Volvo tänker lite "digitalt", varför inte också en funktion om det är minusgrader som gör att de inte fälls ut och du får frågan om du ändå vill göra det.
Ge oss mera automatik och inställningsmöjligheter, idag är det på 80-talsnivå gällande IT-utveckling och möjligheter.
Visst Pilot Assist finns och jag kör med den dagligen och mycket, men varför inte ta en massa enkla åtgärder som är mycket enklare att utveckla och införa.
Lägg till en administratörsnivå så att alla som kör bilen inte kan ändra, tänk mera Volvo.
av least
Backspegelns motor har ett överströmskydd.
Spegeln kommer inte att gå sönder om den är fastfrusen.

Och ja, man kan hjälpa den med handen om det behövs.
av Xanthopteryx
Det är få gånger de frusit fast. Kanske för att de får åka så ofta då automatiken är på.
Har en sprayflaska spolarvätska i bilen för att tvätta kamerorna så fastnar den kan man sprutta lite på så släpper det lättare.
av mikebike
Freddy100 skrev: lör 30 nov 2019, 14:31 Dum fråga men varför ska speglarna vika ner? Jag har stängt denna funktion även på sommaren. Om man inte bor i trång italiensk by...? :-)
Mindre risk för att få dem söndersparkade! och man ser tydligt att bilen är låst.
I morse var bilen täckt av 2 cm is (töad och återfrusen snö), med 5 cm torr snö ovanpå. Det tog 20 minuter att få bilen snö- och isfri.
Lyckligtvis gick båda framdörrarna att öppna efter lite övertalning.
Båda backspeglarna vinklade ut som de skulle.
AC problem V70 2016 D3

Då är det väl bara en felsökn[…]

Jag blev ganska irriterad på den där ch[…]

Volvo 740 fördelare

Det ör inte samma kabedragning. Det skiljer p[…]

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och int[…]