Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Micce1980
Xanthopteryx skrev:En timme?! Alltså, jag har väl lagt en timme på byte av belägg, med en simpel liten vevsaxdomkraft och handjagande av hjulskruvar och andra skruvar, skruvtving eller spetstång (för kolvar som skruvas in) och träkloss för kolvar samt ringa erfarenhet. Utomhus.
En timme på en verkstad som har alla verktyg, kan stå i bekväm höjd inomhus och har gjort det femtioelva gånger är ju, inte bra.
Jo, men de har mer än själva bytet att tänka på. Lokalen ska skötas och personalkostnader, sen ska en beställa beläggen, en ska packa de, en ska frakta de, en ska packa upp de och lägga de på rätt plats, en ska ta emot din bil, en ska sedan hämta och montera de och det tar kanske 30 min allt som allt eller mindre med själva monteringen, sen ska en lämna ut din bil och ta betalt. Det blir en del så kanske inte en timme men hur mycket tid tar det då? :-) Men som sagt är 2900kr sjukt högt ändå om de inte tvättar och dammsuger bilen samt låter en schäfer vakta den till man hämtat den med ;-)
av Xanthopteryx
Micce1980 skrev:
Xanthopteryx skrev:En timme?! Alltså, jag har väl lagt en timme på byte av belägg, med en simpel liten vevsaxdomkraft och handjagande av hjulskruvar och andra skruvar, skruvtving eller spetstång (för kolvar som skruvas in) och träkloss för kolvar samt ringa erfarenhet. Utomhus.
En timme på en verkstad som har alla verktyg, kan stå i bekväm höjd inomhus och har gjort det femtioelva gånger är ju, inte bra.
Jo, men de har mer än själva bytet att tänka på. Lokalen ska skötas och personalkostnader, sen ska en beställa beläggen, en ska packa de, en ska frakta de, en ska packa upp de och lägga de på rätt plats, en ska ta emot din bil, en ska sedan hämta och montera de och det tar kanske 30 min allt som allt eller mindre med själva monteringen, sen ska en lämna ut din bil och ta betalt. Det blir en del så kanske inte en timme men hur mycket tid tar det då? :-) Men som sagt är 2900kr sjukt högt ändå om de inte tvättar och dammsuger bilen samt låter en schäfer vakta den till man hämtat den med ;-)
Visst är det så, och andra klarar av det billigare så antingen är det extrem marginal eller så är det extremt dålig effektivitet på bygget.

Och beläggen, det sköts ju av leverantören (packning e.t.c.). Men det är klart, när man har sett hur det lullas runt på vissa verkstäder så är det ju inte så konstigt...
Men visst, det är fri prissättning i sverige, så det är därför man skall vända sig till de som inte tar ockerpriser på saker.
Såg för övrigt en fristående verkstad jag snubblade över på nätet: 20 minuter, 500 spänn plus belägg och typ en hundring för smörja/extrafix så 600 plus belägg, görs medan du väntar. Brembobelägg under 500-lappen med frakt och klart så extern verkstad 1000 spänn med allt, hemma under 500 med allt.
Tja...
Användarvisningsbild
av Micce1980
Xanthopteryx skrev:
Micce1980 skrev:
Visst är det så, och andra klarar av det billigare så antingen är det extrem marginal eller så är det extremt dålig effektivitet på bygget.

Och beläggen, det sköts ju av leverantören (packning e.t.c.). Men det är klart, när man har sett hur det lullas runt på vissa verkstäder så är det ju inte så konstigt...
Men visst, det är fri prissättning i sverige, så det är därför man skall vända sig till de som inte tar ockerpriser på saker.
Såg för övrigt en fristående verkstad jag snubblade över på nätet: 20 minuter, 500 spänn plus belägg och typ en hundring för smörja/extrafix så 600 plus belägg, görs medan du väntar. Brembobelägg under 500-lappen med frakt och klart så extern verkstad 1000 spänn med allt, hemma under 500 med allt.
Tja...
Vi kan starta "JagRullar" verkstäder i några orter. Finns pengar att hämta :-D
av pellemando
@Solomon, Nice video!

Vid service så nämnde meken att mina belägg + skivor bak behövde bytas, på pekade att jag bytte allt förra året, då ändrade han sig och sa att det bara var skivan fram som behövde bytas....
Blir väl till att fixa det själv
av AndS
Varför inte modernisera servicen och även inom den här branschen ta till sig "digitalisering" (ber om ursäkt för larvigt uttryck som blivit modeord).
Ta bilder på slitna delar och lägg in serviceprogrammet som sedan kopplas mot "Min Volvo" där kan jag se status och även fatta beslut eller som referens tills nästa år.
Finns Min Volvo bara till Apple som app?
av Xanthopteryx
Och kanske även så enkla saker som
* Gå till hemsidan
* Mata in regnummer
* Välj vad som behöver göras (byta klossar bak/fram/båda, byta skivor bak/fram/båda, service, byta koppling, byta bromsolja, byta vindruta, ...). Alla vanliga normala grejor som behöver göras på en bil bör såklart finnas med.
* Få ett pris samt förslag på dag och tid. Självklart med prisgaranti! (det vill säga, tar det hundra år att få loss de #"%&@ bromsarna så kostar det ändå det som angavs)

Vet att vissa verkstäder (Metronomen har jag för mig jag har sett det på?) har något liknande men varför finns det inte hos märkesverkstäder?
Mer transparens behövs, och som du säger, bilder på saker som anses behöva fixas framöver och såklart bilder på det som ÄR fixat och som kan vara av intresse (såsom bromsskivor, klossar, koppling, ok, ...). Det minskar risken för fusk och lurendrejeri, det ökar kravet på verkstäderna, det bättrar på konkurrensen, det ger incitament till att vara BÄST (och därmed även kunna ta ut ett högre pris just för att man kan motivera VARFÖR man gör det). Självklart bör det finnas enkla alternativ att välja på såsom byta klossar och skivor såsom vissa säljare av delarna gör: "Bra, bättre, bäst" så att man kan välja budgetklossar och skivor om man nu inte har ekonomi för värstinggrejorna, plus det faktum att alla inte behöver det som är Bäst alla gånger.
Kopplingen slut på din bil som går 100 mil per år och är 15 år gammal? Då duger det med "Bra" för halva priset mot "Bäst" exempelvis.

Som det är i dag får jag ju inte ens reda på vilken mjukvaruversion bilen har, vilka som finns att tillgå med mera. Sjukt fånigt.
av Solomon
pellemando skrev:@Solomon, Nice video!

Blir väl till att fixa det själv
Lita ej på verkstaden. De rekommendera mig två gånger att kossorna runt behöves byta trots godkänt på besiktning ta betalt som inte utföra jobbet trött helst på volvo verkstad . själv byter jag tändstift, alla filtar sen lämna till verkstaden att byta olja och stämpla boken. learning by doing
av AndS
Solomon skrev: lör 30 nov 2019, 00:42 Lita ej på verkstaden. De rekommendera mig två gånger att kossorna runt behöves byta .....
Är det en ny form av "kofångare" på bilarna ;-) (ber om ursäkt men kunde inte låta bli den kommentaren"

Antar att alla ni som vill ha mekaniska handtag […]

Dubbelmassesvänghjul

Någon som vet huruvida min V70 2.5T B5254T6 […]

Elpriset

Vattenfall, 2020 ………… […]

Tack :-)