Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av heltwild
är det något avvikande i att byte belägg, i detta fall på bakaxel, på en v90?
jag syftar främst på den elektroniska handbromsen och om man gör detta i egen regi.

i samband med servicen, så fick jag erbjudande att byta beläggen bak till ett pris av 2934 kronor.
Det tycker jag låter dyrt men min erfarenhet begränsas till äldre bilar där jag oftast gjort den typen av jobb själv.

Han är en D4 från 2017
av Xanthopteryx
Det finns i en annan tråd här men lite kort:
Googla fram lite så hittar du två metoder:
1. Man tar loss motorn (lätt gjort) och handvevar tillbaka
2. Man tar loss kontakten till motorn och kör motorn med batteri (12V/9V-batteri)

Gör det du skall.
När du är klar så drar du åt och släpper parkeringsbromsen ett par gånger.
Done.

Finns även pryttlar att köpa som kan veva tillbaka bromsen (minns ej namnet, men en kostade typ 1.500 spänn och kan ven användas för enklare diagnoshantering).

För övrigt tycker jag 3.000 för byte av belägg bak är löjligt dyrt. Bra vinstmarginal på den.

Men, behöver du verkligen byta? Har du kikat själv?
Många verkstäder är väldigt pigga på att vilja byta även då det är långt kvar.
av Solomon
Igår byte jag bak klossarna på min kompis Volvo v90. det tar bara 45 minuter.
-Skruva dem två bultarna som håller bromsok
-Tar bort kontakten från elmotorn och ge ström från 12v batteri till de två stift på elmotorn låt den snurrar tills den stop själv.
-Trycka in kolven
-lägga dem nya klossarna och montera klart
-Glöm inte koppla elmotorn kontakten
- tycka bromspedalen några gånger
-slå på och av el handbromsen några gånger
- kontrollera bromsvätska lycka till
av LJN
Är stiften märkta vilken pin som är + respektive - ?
av Solomon
På stiften ingen märkt på dem men + kabeln koppla till vänster stift - kabeln kopplar till höger stiften hoppas du förstå mig? Annars jag kan skicka en bild ikväll efter 2100
Användarvisningsbild
av Micce1980
Tittar man noggrant ser man vilket håll den går åt ja, man kan dubbelkolla med. Med det 9v batteriet jag har har jag säkert kört handbromsen ca 15ggr så det är bara att testa.

På min V60 MY12 blir det så här viewtopic.php?f=88&t=71440&p=1350654#p1350654 kan med rekommendera att sätta kabelskor på och sedan de lösa tomtarna på batteriet istället

2900kr för belägg och byte är ett skämt även om de har en verkstad att dra runt, det tar de en timmes jobb allt som allt. Hur som är detta något alla kan göra som kan byta mellan sommar och vinterdäck hemma. Det tar bara lite längre tid första gången. Jag bytte i våras och passade på att smörja upp de igen nu och det går så pass bra nu att jag inte på överskådlig tid kommer betala någon för detta :)

Kolla på gör det själv videos och se så alla verkligen finns sida är det bara att köra
av Xanthopteryx
En timme?! Alltså, jag har väl lagt en timme på byte av belägg, med en simpel liten vevsaxdomkraft och handjagande av hjulskruvar och andra skruvar, skruvtving eller spetstång (för kolvar som skruvas in) och träkloss för kolvar samt ringa erfarenhet. Utomhus.
En timme på en verkstad som har alla verktyg, kan stå i bekväm höjd inomhus och har gjort det femtioelva gånger är ju, inte bra.
Ljud vid kallstart

Nedan länk med teknisk journal (TJ 36734.2.0)[…]

Det finns för- och nackdelar med alla system.[…]

Antar att alla ni som vill ha mekaniska handtag […]

Dubbelmassesvänghjul

Någon som vet huruvida min V70 2.5T B5254T6 […]