Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av GATUPLAN
kenjoh4 skrev: ons 27 nov 2019, 19:05 Ja, både voc och internetuppkopplingen. Får meddelande att voc behöver service.
Ok TACK då är det samna skit hos mig.
Skulle det kosta? Vad sa de till dig ang problemet?
Känner de igen det?
Min bil var på Bilia idag, jag jobbar natt så det var någon annan som lämnat in bilen åt mig. Bilen har varit inkopplad i 1 timme där MEN det löste ingenting. Samma problem, samma varningsmedelanden. De har inte ens släkt dessa mdl.
Kostade inget men vadå.
Irriterande!

När har du fått tid?
Uppdatera gärna info här i tråden.

Tack
av Cokeisit
Jag fick min åtgärdad utan kostnad när bilen var ca 2 år 4 månader.

Det var tydligen en loggfil som fyller upp minnet och därför behöver man uppdatera programvaran för den enheten. Tidigare bytte man enheten innan man visste att det var i mjukvaran problemet var.

Det kan så klart vara ett annat fel som gör att man verkligen måste byta hårdvaran.

Jag hade exakt samma problem med både internet och VOC.
av kenjoh4
Vi verkar alla få lite olika förklaringar. Hämtade ut min från lilla volvoverkstaden och man sade där att det var ett känt fel och att man hade bytt på några bilar innan. Tyvärr är jag ingen datakille och jag fick inget papper på jobbet då det var ett garantijobb utan det skrivs väl in i loggen. Och vad hade man då bytt? Pratade han om någon modul som inte gick ihop med något system :-D ?sade något om pris på modulen som låg på 16000 men som sagt garantijobb och inga papper.
Användarvisningsbild
av GATUPLAN
kenjoh4 skrev: tor 28 nov 2019, 16:05 Vi verkar alla få lite olika förklaringar. Hämtade ut min från lilla volvoverkstaden och man sade där att det var ett känt fel och att man hade bytt på några bilar innan. Tyvärr är jag ingen datakille och jag fick inget papper på jobbet då det var ett garantijobb utan det skrivs väl in i loggen. Och vad hade man då bytt? Pratade han om någon modul som inte gick ihop med något system :-D ?sade något om pris på modulen som låg på 16000 men som sagt garantijobb och inga papper.
Hm. Om det är en modul som inte går ihop med ngt system då är det fabriksfel. Då ska det inte kosta i alla fall.
Med det låter ändå lite att det är den loggfil buggen som spökar till och sedan känner verkstad inte till problemet utan byter ut delar eftersom de har gjort det tidigare på andra bilar. Sedan när man byter ut delar så fungerar det eftersom man rensar ju loggfilen.

Kan det vara så, någon som vet mer?
Användarvisningsbild
av GATUPLAN
Jag har pratat med verkstadskillen på Bilia, det han gjort är att han resettat VOC m.m. Men som sagt det hjälpte inte.
Bilen ska in igen nu på måndag, han säger att det kanske är VOCs styrenhet som ska bytas. Och att det går på försäkring i så fall. Men jag är inte sugen på att bekosta mig någonting om det egentligen handlar bara om en loggfils bugg. Sedan vet jag inte vad självrisken går på osv.
Men som sagt det var hans första gisning innan jag berättat att det kan vara loggfilen som fyller upp minnet.

Någom som vet mer?
Användarvisningsbild
av GATUPLAN
Tobbed skrev: lör 30 nov 2019, 07:25 Mer info i denna tråd:
viewtopic.php?f=79&t=150435
Tack
Jag läste genom tråden där och det verkar vara samma problem i grunden!?
En bugg som Volvo bör fixa direkt och informera kunder om det, men i stället får alla kunder olika förklaringar och besked, orkar man med dem så blir det gratis, annars blir det kunder som blir lurade...
Senast redigerad av 1 GATUPLAN, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av GATUPLAN
TACK
Bilia borde verkligen lägga nya trådar här för varje problem de ska lösa.
Nu var jag där för tredje gång utan att acceptera byte av styrenhet, modul m.m. Jag sa att det är loggfilen som fyller upp minnet och att man måste koppla bort batteriet i några minuter och därefter ladda uppdatering till VOC. Det är en bugg som inte ska kosta att åtgärda.
Precis som jag fått höra här i tråden!

Och nu har de fixat det och så har det fungerat felfritt i 3-4 dagar. Hoppas att minnet inte blir full igen pga samma fel?
Tack för hjälpen
Elpriset

Fast avgift för villa upp tll 63A hos oss (G&[…]

Volvo V50 "Mr White"

Ja med den adra knoppen så, ja :)

På kylvätsketermometern ser man inte ba[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Om du tror att del är spridar fel, prova d&ar[…]