Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Maddox
På min V70 2005 fungerar inte spolningen till bakrutan eller strålkastarna. Är det nivåregulatorn som är trasig? Jag får ingen varning på låg nivå. Tanken är full.
Hur byter man enklast nivågivaren om det nu är den som är trasig.
av Maddox
Kollat läget. Motor till strålkastarspolning kass och ska köpa ny. Så var det löst, men bakrutespolningen fungerar fortfarande inte . Nivågivare är ok.
Sitter det en backventil för bakrutan någonstans?
Användarvisningsbild
av jiha1968
2005-2007(8) har gemensam pump till spolning på vindrutan och bakrutan. (CEM ändrar +/- till pumpen)
2000-2004 separata pumpar.

Frågan är om TS kan höra pumpen vid spolning bak eller inte. (spolning fram är ju ok)
Hörs pumpen: blockerad slang (byt om på utloppsslangarna,kolla igen)
Pumpen går inte: fel på torkarspak, eller relä i CEM. Mät om det kommer jord och spänning till pumpen vid spolning bak, troligen kommer det endast en av polariteterna. (fel i CEM)
Går det inte att mäta någon ändring alls vid spolning bak, troligen tid att byta torkarspak.
av Maddox
Tack för bra svar. Pumpen till bakrutespolning fungerar (surrar) men ingen vätska, det är därför jag undrar om det sitter någon backventil någonstans. Vågar man testa med tryckluft i slangen vid pumpen?
Användarvisningsbild
av jiha1968
Ingen backventil vad jag vet, men det finns en skarv ovanför bakre sidoruta. (troligen inte fel där)

Ta bort spolarslangen från spolarmotorn, kommer det vätska når motorn körs?
(eller byt plats på utloppsslangarna,kolla om motorn spolar fram när du "spolar bakåt" )

Ta bort plasthöljet från bakluckan, dra loss spolarslangen från torkarmotorn, spola...
Blockerad spolarmunstycke?

Försiktig med tryckluften

Nix, funkar inte i AAOS, däremot i Sensus...

Aj :-o låter inte rimligt att du ska st&a[…]

Vadf din volvoverkstad än säger så[…]

Har du haft samma jacka/byxor på dig nä[…]