Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av leiwi
ateam skrev: hade inne min på service i förra veckan och belysningen ligger kvar på 30 sec
ateam skrev:ok
hade inne min på service i förra veckan och belysningen ligger kvar på 30 sec
Titta på ditt servicepapper om uppdateringarna är gjorda , annars be dom göra om och göra rätt , vet att en del tekn inte bryr sig om att göra uppdateringar ( tar ju lite tid )
av ateam
Fick ett mail idag från mekanikern som undrade om jag var nöjd efter servicen, så jag ställde frågan tillbaka
Får se va jag får för svar imorgon
av Kingcool
Ny uppdatering ute nu:
Updates from and including November 2019

Applies to the Twin Engine: The driver display shows --:-- while the correct charging time is being calculated.

Does not apply to the XC40: All Twin Engine cars with a fuel tank of 60 or 70 litres will have a new limit value for when the warning lamp for fuel is illuminated. The value will be changed from 50 km to 90 km.

Applies to the XC40: Improvement of calculated range, which provides more stable values, e.g. while driving in queues.
The memory setting for the rain sensor is set to "On" as start value.

Applies to the XC60/XC60 B4/B5 from and including model year 2020: A battery symbol has been added in the driver display in order to indicate when the car is regenerating.

Adjustment of message positions, all messages will be easier to see in the display.

Does not apply to the XC40: New message that clarifies when calibration of automatic parking brake takes place.

Changed notification for filling of AdBlue from 4.5 to 6.5 litres.

Infotainment system:

Improved logic to update maps online.

Applies from and including model year 2018: New integrated ring signal.

Improved voice recognition for names from the phone book regardless of language.

Applies to Mexico, New Zealand and Turkey: Correction of time zone.

Recurring message on Sirius subscription removed.

General performance improvements of the infotainment system.

Applies to cars with High Performance Pro (Harman Kardon): New function Vehicle Noise Compensation automatically adjusts the audio system's volume in order to compensate for higher fan levels and wind noise at increased speeds.

New functions in the Spotify app: Daily Mixes as well as Pin-pairing that then provide automatic login in the car. For more information, see Spotiy's website.

Improvement of the engine management system's optimisation.
https://www.volvocars.com/au/support/to ... re-updates
Användarvisningsbild
av Ilduce77
HitTheRoadJack skrev: tis 26 nov 2019, 10:49 Trygghetsbelyssning går igång när man låser upp bilen. Den varar i 30 sekunder på my19 o äldre o 120 sek på my20 o senare. Den sk hemledljus som kan manuellt tändas med ljusspaken framåt, kan inte tändas utifrån. Kanske är det för att det skulle blända när man går mot halvljusen.
När jag låser upp bilen tänds "tors hammare". Är det den ni menar med trygghetsbelysning? Den lyser ju precis bara upp sig själv.. Vad är det för tryggt med det?

Trygghetsbelysningen borde vara som på VW och BMW. Där tänds halvljuset.. Då ser man ju om det gömmer sig något otryggt..

Om det inte bländar med hemledljusen, så bländar det ju inte med halvljus när man låser upp bilen heller... 🤔
av AndS
Ser det som en belysning så att du ska kunna ta dig fram till bilen med någon form av "ledbelysning", eller se bilen i mörker.
Men visst när du lämnar bilen kan man slå på halvljuset och få bättre ljus, då ser du om något otryggt väntar på dig..... Kanske grävlingen som ligger på lur ute i skogen. ;-)
Användarvisningsbild
av Ilduce77
AndS skrev: sön 01 dec 2019, 08:27 Ser det som en belysning så att du ska kunna ta dig fram till bilen med någon form av "ledbelysning", eller se bilen i mörker.
Men visst när du lämnar bilen kan man slå på halvljuset och få bättre ljus, då ser du om något otryggt väntar på dig..... Kanske grävlingen som ligger på lur ute i skogen. ;-)
En lömsk grävling är inget man skojar bort.. 😂
Användarvisningsbild
av HitTheRoadJack
Jo detta typ utredes när en pilot assist uppdatering släpptes mot ersättning förra året eller så.

Vad jag kommer ihåg kostade mjukvaran 350:- för ÅF

Sedan för oss konsumenter varierade ersättning till ÅF mellan 650:- till 1500:-

Bilen ska ockupera ett par timmar på verkstadsplats.

Ja det borde kunna finnas fler än Volvo som kan hanterar mjukvarouppdateringar då vem som helst med VIDA prenumeration, PC o sladd kan göra det. Vilka fler än Volvo gör det vet jag inte.
Användarvisningsbild
av leiwi
HitTheRoadJack skrev:Jo detta typ utredes när en pilot assist uppdatering släpptes mot ersättning förra året eller så.

Vad jag kommer ihåg kostade mjukvaran 350:- för ÅF

Sedan för oss konsumenter varierade ersättning till ÅF mellan 650:- till 1500:-

Bilen ska ockupera ett par timmar på verkstadsplats.

Ja det borde kunna finnas fler än Volvo som kan hanterar mjukvarouppdateringar då vem som helst med VIDA prenumeration, PC o sladd kan göra det. Vilka fler än Volvo gör det vet jag inte.
Många MECA verkstäder laddar mjukvara!
Luftkudde domkraft

Stämmer,finns olika varianter.vilken är […]

Ljud vid kallstart

Nedan länk med teknisk journal (TJ 36734.2.0)[…]

Det finns för- och nackdelar med alla system.[…]

Antar att alla ni som vill ha mekaniska handtag […]