Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Gocke
Hej
Har en xc70 -07 som inte fyrhjulsdriften funkar på, har bytt Haldexpumpen, men det hjälpte inte. Har kollat säkringen bak med nr 23 den är hel, har provat att snurra på mellanaxeln, det går ej. Tar hjärna mot tips på nästa steg.
//Gocke
Senast redigerad av 1 Gocke, redigerad totalt 0 gånger.
av MickeM
Vad fick dig att byta pumpen?
Felkoder eller gissning?
Vad har du för felkoder nu?

Med ett framhjul upphissat, handbroms åtdraget och motor igång, så kan du snurra på framhjulet för hand medan en medhjälpare tittar om kardanen rör sig.
Då kan du se om felet är mekaniskt eller inte.
Inget hjulspinnande! Både farligt och saker kan gå sönder. (Det kanske räcker att ha tändningen på)

Och ingen liggande under bilen, naturligtvis!

Även om hylsan är paj, kan den hålla i tillräckligt för att inte kunna vrida axeln fritt för hand. Det kan nog gå lite tungt i haldexkopplingen också.
av lennart lundberg
Hej!
Har du fått ut några felkoder som exempel: CEM1A64 kommunikation med DEM styrenhet. Signal saknas.
Den felkoden hade jag på vår XC90 när DEM;en inte fungerade. Felmeddelande i displayen.
Felkoder är A-O för att komma vidare i problemet ditt.

Lennart
av Gocke
Hej igen
Hade in bilen på bilbolaget för felsökning, dom sa att det nog är haldexpumpen som är felet. Så dom bytte den, 8000:- gick det på, funkar ej ändå. Men då dagens bilmekaniker ska laga en bil , så byter dom ju allt som kan vara fel. Blev tvungen att säga stopp, för faan vet hur dyrt det hade blivet innan dom hade fixat felet. Vet ej vilka felkoder dom fick upp, men en av dom var pumpen. Då började dom snacka om styenheten 18000:- går en sådan på, då backade jag ut bilen.
av halvgute57
Alla dagens mekar jobbar inte så, dom har inte felsökt korrekt....
Om det nu är demmen så finns det företag som lagar dom,tror att ATech2 lagar dom,in på deras hemsida.
av MickeM
Gocke skrev: tis 26 nov 2019, 17:24 Nu menade jag inte dom äldre mekarna, utan dom nya. Vad är demmen?
Han menar DEM'en.
Differensial Electronic Module.
Dvs styrdonet för AWD.

Den sitter under bilen vid Haldex. Ganska utsatt plats för ett styrdon.

Nya är ohemult dyra. Därför finns firmor som renoverar vissa datamoduler.
av Gocke
Har fått tid för felsökning nästa onsdag, förhoppningsvis så kan denna mekare lösa fallet med AWD problemet. Men tror att halvgute57 redan har talat om vad som är fel, kommer att höra av mig nästa onsdag. Tack MickeM :-) !
Kan nu meddela att fyrhjulsdriften funkar igen, det var tryckgivaren som var paj. :-D
Byta bärande balk 940

Finns verktyg att hugga loss punktsvetsar med. Jag[…]

Nix, funkar inte i AAOS, däremot i Sensus...

Aj :-o låter inte rimligt att du ska st&a[…]

Vadf din volvoverkstad än säger så[…]