- sön 23 sep 2007, 15:11
Givetvis dubbat, spelar ingen roll var i landet man bor och nästan mer befogat nere i söder än uppe i norr vissa stunder när ishalkan slår till och det blir "kaos" på vägarna, delvis beroende på utbrett användande av sommardäck/åretruntdäck likväl som överraskningsmomentet att det blir vinter 1 ggr om året.
Nokian Hakka 5 finns för 2050kr/st samt Gislaved NF5 för 1625kr/st på gummihuset i normaldim för 17", dvs 225/45-17.
Min favorit senaste årena är Nokian för det är nordiska däck för nordiskt klimat, inte sydeuropeiska däck för slasket där nere. Gislaved har tappat nästan allt tack vare ägaren Continentals styrande så för min del finns det bara ett riktigt vinterdäck kvar som bevisligen i test efter test klarar av riktigt vinterväglag. Givetvis är det självklart man skall hålla sig med det bästa om man bryr sig om säkerheten vintertid.
Fast skulle nog ändå sålt iväg 17" och skaffat 16" till vinterdäckena för 17" blir väldigt brett och halkigt samt lite väl dyrt som vinterpuckar om bromsarna inte kräver större, men det är min personliga synpunkt på 17" på vintern.
XC70II D5 Summum AWD -08 Polestar LED/xenon edition. Twinpipe med MY14 facelift, 3X NBB 225 Alpha Pro LED 165W på Qpax-båge, MY13 LED belyst R-design växelkonsoll, Erakir DC 19".
Sidescuffplates, inslag av godbitarna från MY11, MY13 invändigt..