- mån 24 sep 2007, 12:22
Det bsr har gjort är ju att mäta en D5 fwd också, R:ens awd gör att motorn förlorar mer kraft.
Gör så att du mailar BSR och frågar istället. Det är dom som har skrivit det på sin hemsida. Inte jag.
Kan du prova för skojs skull att köra 80-120 med din V70? Börja gasa vid 70-75. Provade lite med XC90in igår, tycker att det går riktigt fort! :) (hade D i och gjorde kickdown)
En sak till förresten. Det med vridet på R:en. Det är rent BS av Volvo. Om man har kört en R så är det självklart......den har INTE 400Nm vid 1950rpm. Skulle gissa mer på kanske 3000rpm.....
VolvoB20 skrev:Det är något skumt med detta som jag skulle vilja gå till botten med.Sen är det frågan hur mycket hk/Nm dom verklign lämnar. När jag har sett riktiga uppgifter i bänk har D5 alltid visat 195hk+ och 400Nm+. Dom testerna jag har sett med R har varit minst sagt dåliga. Om du har varit på någon Amerikanskt Volvo-forum så finns det tråd efter tråd efter tråd där dom slänger skit på Volvo för att den inte levererar vad den ska.
D5:an har 185 hk R:en 300 hk, Båda har samma maxvrid = 400 Nm.
D5:an lämnar 400 Nm mellan 2000-2750 rpm. R:en lämnar 400 Nm mellan 1950 - 5250 rpm!!! R:en har alltså högre maxvrid över ett mycket större område än D5:an!!!!
Enda gången D5:an har en chans mot R:en är om man tex ligger på 6:an i 80km/t för då ligger motorn på 1300 rpm och då har dieseln hunnit börja ladda lite medan R:en inte riktigt hunnit komma igång. Om man har "rätt" växel i så drar R:en ifrån D5:an så man tror D5an står still.
Att då säga att D5:an tar en R:en tycker jag verkar överoptimistiskt.
Det bsr har gjort är ju att mäta en D5 fwd också, R:ens awd gör att motorn förlorar mer kraft.
Gör så att du mailar BSR och frågar istället. Det är dom som har skrivit det på sin hemsida. Inte jag.
Kan du prova för skojs skull att köra 80-120 med din V70? Börja gasa vid 70-75. Provade lite med XC90in igår, tycker att det går riktigt fort! :) (hade D i och gjorde kickdown)
En sak till förresten. Det med vridet på R:en. Det är rent BS av Volvo. Om man har kört en R så är det självklart......den har INTE 400Nm vid 1950rpm. Skulle gissa mer på kanske 3000rpm.....