Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av OscarAndersson2001
Tjena tjena!

Har fått ett problem med mitt Kombiistrument i min Volvo V70n -02. Det hela började med att mitt larm gick och när jag skulle starta bilen så var mätarhuset helt dött... Men slog av tändningen och startade igen så fungerade det. Efter ett par timmar bilåkande så börjar det att dö i intervaller på 10min men de hoppar igång om jag ”slog” ovanpå mätarhuset. Sen dog det helt så jag ställde bilen i 2veckor och letade reda på ett nytt mätarhus ifrån en kompis. Så skulle jag prova o sätta dit det nya men får de inte funka. Blir samma fel. Någon som kan komma med tips vad de kan vara. Tack på för hand.
av MickeM
Du ska ha stor tur om ett annat ska fungera rakt över. Det gör det sällan. CAN nätet känner inte igen den, utan måste "programeras in"

Men fick du samma fel med det andra?
Fel borde uppstå, men knappast exakt lika.
Om inte den som satt från början inte var med i CAN förstås.... Men då borde det vara bytt ganska nyligen.

Fick du felen med bilen, eller har det uppstått under din ägo?
av OscarAndersson2001
Tack för snabbt svar!

När jag köpte fanns problemen att färddatorn, helljus ”ikonen” och klockan inte fungerade. Tänkte att de va inga större problem. Sen som sagt så började hela mätarhuset att ge upp.

Jag fick tag i ett mätarhus som min kompis sa att de var ifrån en -01a och testade. Resultatet blev att inget fungerade förutom när jag vred av tändningen så började färddatorn meddela ABS, stc och liknande sen dör det igen. Är det fel på det nya mätarhuset eller är de nått med bilen?
Användarvisningsbild
av johnnype
Du kan också ta en DIM från 2004a och programmera in till 02an s får du ett bra instrument som håller några år :)

jag har mjukvaran som fixar :-)

Aj :-o låter inte rimligt att du ska st&a[…]

Vadf din volvoverkstad än säger så[…]

Har provat det, men det fungerar inte.

Har du haft samma jacka/byxor på dig nä[…]