Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Verkmästarn
Det stämmer att man skickar ut åtgärden i omgångar. 86 000 bilar var berörda i Sverige, om jag inte kommer ihåg helt fel. Verkstäderna skulle helt enkelt inte klara anstormningen det skulle innebära att meddela samtliga samtidigt.
Användarvisningsbild
av Rillee
Vad blev åtgärden?
Användarvisningsbild
av Funk
Rillee skrev:Vad blev åtgärden?
På min bil var det kontroll, rengöring och ny mjukvara enligt PST.

/Thomas
av Sudden78
Jag skulle inte vara ett dugg otrolig. Finns väldigt få fall där detta faktiskt hänt i en Volvo vad jag förstått.

Som sagt, media gillar att blåsa upp saker och ting. Man är dessutom alltid riktigt snabba på att rikta strålkastarljuset mot Volvo så fort det är nåt...

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
av SBergdahl
Funk skrev: sön 24 nov 2019, 11:50

/Thomas
De stänger av EGR oftare/helt eller hur annars löser man det med bara mjukvara?
Användarvisningsbild
av fjohan82
SBergdahl skrev: sön 24 nov 2019, 14:39
Funk skrev: sön 24 nov 2019, 11:50

/Thomas
De stänger av EGR oftare/helt eller hur annars löser man det med bara mjukvara?
Pratar vi samma åtgärd/återkallelse här, som i övriga trådar? Om ja, låter det märkligt, om man med rengöring och mjukvara kan åtgärda en platsdetalj som riskerar att smälta...
Enda lösningen borde isf vara att lägga in detta som en punkt vid varje service, det kan ju knappast räcka att göra det en gång under bilens livslängd.
Användarvisningsbild
av Verkmästarn
Om jag inte är helt fel påläst så ligger väl det stora problemet i att utsläppskraven gör att tillverkarna behöver EGR-reglera även vid lägre temperaturer. Något som då inte sällan ökar sotuppbyggnaden i EGR-systemet. Det är sotet som i sin tur riskerar antändas och det som media haussar.

Det är olika åtgärder som skall utföras beroende på hur konstruktionen ser ut på respektive modell och motortyp. Vissa får en rengöring av speciellt utsatta komponenter och en ändring av programvara för att minska risken för att detta skall ske.
Andra får en ändring av kylningen till EGR-systemet samt en ändring av programvaran.
Det är fortfarande en del modeller där man inte gått ut med vilken åtgärd som skall utföras, så det återstår att se.

Hade våra kära miljökämpar och politiker inte dragit åt svångremmen så hårt hade det här varit piece of cake, men jag kan tänka mig att det ligger åtskilligt med ingenjörstimmar och huvudbry bakom det hela.
Användarvisningsbild
av Funk
fjohan82 skrev: Pratar vi samma åtgärd/återkallelse här, som i övriga trådar? Om ja, låter det märkligt, om man med rengöring och mjukvara kan åtgärda en platsdetalj som riskerar att smälta...
Enda lösningen borde isf vara att lägga in detta som en punkt vid varje service, det kan ju knappast räcka att göra det en gång under bilens livslängd.
Ja det är den, helt tydligt utskrivet i brev nummer två som dessutom tydligt refererar till brev ett med återkallelsen.

/Thomas

EDIT: Kanske kan åtgärden variera beroende på bilmodell och motorvariant, men problemet är plastgrenröret och brandrisk.
Användarvisningsbild
av fjohan82
Funk skrev: sön 24 nov 2019, 15:27
fjohan82 skrev: Pratar vi samma åtgärd/återkallelse här, som i övriga trådar? Om ja, låter det märkligt, om man med rengöring och mjukvara kan åtgärda en platsdetalj som riskerar att smälta...
Ja det är den, helt tydligt utskrivet i brev nummer två som dessutom tydligt refererar till brev ett med återkallelsen.

/Thomas

EDIT: Kanske kan åtgärden variera beroende på bilmodell och motorvariant, men problemet är plastgrenröret och brandrisk.
Okej, får se när jag får meddelande om att min bil ska in och vad de tycker är en rimlig åtgärd...
Användarvisningsbild
av SBergdahl
Verkmästarn skrev: sön 24 nov 2019, 15:21 Om jag inte är helt fel påläst så ligger väl det stora problemet i att utsläppskraven gör att tillverkarna behöver EGR-reglera även vid lägre temperaturer. Något som då inte sällan ökar sotuppbyggnaden i EGR-systemet. Det är sotet som i sin tur riskerar antändas och det som media haussar.

Det är olika åtgärder som skall utföras beroende på hur konstruktionen ser ut på respektive modell och motortyp. Vissa får en rengöring av speciellt utsatta komponenter och en ändring av programvara för att minska risken för att detta skall ske.
Andra får en ändring av kylningen till EGR-systemet samt en ändring av programvaran.
Det är fortfarande en del modeller där man inte gått ut med vilken åtgärd som skall utföras, så det återstår att se.

Hade våra kära miljökämpar och politiker inte dragit åt svångremmen så hårt hade det här varit piece of cake, men jag kan tänka mig att det ligger åtskilligt med ingenjörstimmar och huvudbry bakom det hela.
Kraven gäller ju bara mängden NOx som släpps ut, oavsett temperatur och teknisk lösning. Eftersom det är lika hälsovådligt oavsett.

Industrin fick förmodligen välja tekniska lösningar rätt fritt för att klara kraven. Att EGR valdes för att fixa det var för att det var billigast. Sen att det visade sig i efterhand att det inte alls funkat så bra tyder på att det var en ganska medioker lösning. Som bilindustrin dessutom faktiskt på det stora hela kommit rätt lindrigt undan med såhär i efterhand.
Front v70 stöldbegärligt

Tyvärr är V/XC70 08-16 mycket stöld[…]

Skumt fel b230ft

1 bar ca Turbon är speccad för att klara[…]

Ökad komfort med 17”

@mikkiz , Har dessa 17” på vinte[…]

Köpte en nästan ny XC40 i okt-24. Sedan […]