Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Fjonsson skrev: sön 24 nov 2019, 12:42
Xanthopteryx skrev: sön 24 nov 2019, 11:59 Det enda som gör att HVO100 inte per automatik är 'godkänt' av tillverkarna är att HVO100 har nåååågot lägre densitet än vad standarden för Diesel medger.
That's it...
HVO ligger på drygt 770 till 790 och EN590 medger 820 till 845.
INGET annat avviker från EN590. Så att motorn skulle skadas av detta är ju rent löjeväckande.
Har du någon teori om varför inte volvo godkänner HVO100 i alla dieselmodeller?
Vad är argumentet att begränsa till vissa begagnade bilar?
Nu är det ju v90 det gäller och där är det godkänt och det hade ju varit ett för bilägaren ekonomiskt sätt att komma ifrån nya bonus malus skatten.

Jag jobbar inom Volvo själv och har av nyfikenhet fått hvo godkännandet för lastmaskiner mailat till mig direkt från en konstruktör efter att vi diskuterat detta endel

Service på bränslefilter var kortat men det var allt. Volvo körde ju även långtest på hvo i v90 taxibilar innan dom släppte det.
s6025t skrev:
Xanthopteryx skrev: sön 24 nov 2019, 11:59 Det enda som gör att HVO100 inte per automatik är 'godkänt' av tillverkarna är att HVO100 har nåååågot lägre densitet än vad standarden för Diesel medger.
That's it...
INGET annat avviker från EN590. Så att motorn skulle skadas av detta är ju rent löjeväckande.
Det finns visst andra saker som spelar in t.ex tål inte vissa packningar i bränslesystemet ren HVO på äldre bilar även lastbilar har detta bekymmer vet jag.
https://www.biofuel-express.com/scania- ... o2-kampen/
"Neste Renewable Diesel as such meets the European diesel fuel standard EN 590 in all respects except density, which is below the lower limit. The American diesel fuel standard ASTM D975 and Canadian CGSB-3.517 are met as such."

Med andra ord är det inte bränslet som gör att packningarna får problem, ty motorn skall klara EN590 och som sagt, densiteten är det enda som skiljer från standarden.
Men tar vi de som Volvo godkänner så kan samtliga som vi diskuterar i denna forumdelen köras på HVO100 bara det räcker bra till för oss.
Sedan om alla andra bilar inte klarar, tja det är något annat.
KAN JAG TANKA HVO100 I MIN VOLVO?
Alla Volvobilar som nu är i produktion och har Volvos egentillverkade fyrcylindriga dieselmotor kan tankas med HVO100 – utan att några anpassningar behöver göras.

Det betyder följande modeller:
- Volvo XC90 (fr.o.m. modellår 2015)
- Volvo S90, V90, V90 Cross Country (alla modellår)
- Volvo V60, V60 Cross Country (fr.o.m. modellår 2019)
- Volvo XC60 (fr.o.m. modellår 2018)
- Volvo XC40 (alla modellår)
https://www.volvocars.com/se/volvomagas ... -om-hvo100
Xanthopteryx skrev: sön 24 nov 2019, 13:51
s6025t skrev:
That's it...
Det finns visst andra saker som spelar in t.ex tål inte vissa packningar i bränslesystemet ren HVO på äldre bilar även lastbilar har detta bekymmer vet jag.
https://www.biofuel-express.com/scania- ... o2-kampen/
"Neste Renewable Diesel as such meets the European diesel fuel standard EN 590 in all respects except density, which is below the lower limit. The American diesel fuel standard ASTM D975 and Canadian CGSB-3.517 are met as such."

Med andra ord är det inte bränslet som gör att packningarna får problem, ty motorn skall klara EN590 och som sagt, densiteten är det enda som skiljer från standarden.
Vilket ju innebär att komponenter som är beroende av bränslets densitet påverkas. Pumpar och filter t.ex. Även spridare.
Så du menar att ett bränsle som är lättare förstör pumpar, filter med mera?
Och du menar alltså att en dieselmotor inte klarar amerikansk standard? (cirka 815-880)
Och att den klarar SS 155435 med 800-830, men inte HVO på 770 till 790?
Pumpen lär inte ta skada, filter - hur skulle det påverka filtret att bränslet är Lättare? SPridarna? Hur skulle de påverkas?
Det är samma med en bensinbil, du kan tanka på en hel drös etanol utan problem. När du når så långt så munstyckena i insprutningen inte klarar av att leverera den extra mängd bränsle som krävs för etanol jämfört med bensin så får du en motorlampa och lite sämre gång.
Då sänker man till en lämplig nivå, vilket för många verkar hamna kring upp till 50%. Ingen annan modifiering behövs.

Vad jag känner till finns det exakt 0 haverier och skador av HVO på normala dieselfordon.
Men visa gärna något annars...

Det som däremot kommer hända är att motorn går renare, sotar mindre och du förpestar mindre i din omgivning.

Att jag inte kör HVO100 ännu är för att den närmsta macken ligger så mögigt fel till. Fanns det en på bättre håll där jag kör så skulle det fyllas mer ofta med detta (även innan Volvo 'godkände' det). Men jag tänker inte åka en massa omvägar för det (sådant är knappast miljösnällt det heller).
Har du någon teori om varför Volvo bara tillåter HVO100 i vissa dieselmotorer? Det vore ju enklare att bara godkänna det rakt över. Kanske har dom bara missat att fråga dig?

Amerikansk standard (cirka 815-880) och SS 155435 med 800-830 är ju bägge högre än HVO på 770 till 790?
Funkar det med 750? 650?

Ja, jag tror att annorlunda densitet kan påverka komponenter i bränslesystemet.
Varför skulle jag leta upp en havererad dieselmotor och bevisa för dig att haveriet beror på bränslet? Jag nöjer mig med att lyssna på Volvo.
Varför har andra tillverkare utan knussel godkänt bränslet?
Varför har folk här på forumet kört tusentals mil utan minsta tillstymmelse till problem?

Varför Volvo fegat ur och tagit så lång tid på sig, är en bra fråga.
Volvo lastvagnar har godkänt alla lastbilar.
Peugeot har godkänt alla sina bilar med Euro 5 och högre.
Citroën har godkänt alla sina bilar med Euro 5 och högre.
DS har godkänt alla sina bilar med Euro 5 och högre.
Nissan har godkänt alla bilar från 2008.

Andra tillverkare är mer sega.

Så, varför skulle typ alla franska bilar klara HVO emedan tyska Mercedes inte klarar av det utan går sönder?
Eller V70, varför skulle den pajja men inte en 10 år gammal Nissan?

Nej, det är bara dumheter att bilarna tar skada och det finns gott om privatpersoner och företag som kört tusentals och tiotusentals mil på HVO100 utan tillstymmelse till problem.
Biltillverkarna har bara inga incitament helt enkelt. Gör en lag som kräver att tillverkarna godkänner det senast sommaren 2020 annars utgår vite, och vips så är det godkänt hos alla.
Eller gör som man gjort förut, ändra EN590 så att densitetens lägre gräns ändras till att inrymma HVO100 och så är det plötsligt bara löst.
Bara en sådan sak, har du en 20 år gammal bil så bör du ju då köra på bränslet som var godkänt då, ty eftersom standarden ändras så... eller hur?
Önskar jag fick en mack på bättre plats så vore det kirrat och klart direkt.
Det var ju det jag frågade. Vilken är din teori till varför inte t.ex. volvo bara godkänner hvo100 i alla dieselbilar? Varför bara vissa begagnade bilar? Om man bara godkänt i nya bilar från nästa modellår kan man ju gissa att det var för få incitament till att sälja nya bilar. Men nu har man ju godkänt retraktivt på ganska många begagnade bilar.
När det gäller mercedes krånglade man ju t.o.m. med att tillverka en speciell variant av e-klass för hvo. Helt i onödan då.
Har du någon teori varför dom beter sig så orationellt?
https://nyheter.mercedes-benz.se/2018/1 ... s-for-hvo/
Xanthopteryx skrev:Nej, jag har ingen som helst teori gällande detta. Ekonomiska incitament? Slapphet? Ignorans?
Finns mycket sådant i bilvärlden (avgasfusk, brinnande bilar, ...)
Vad skulle det ekonomiska incitamentet ligga i?
Är det på grund av slapphet som Volvo bara godkänner HVO100 i vissa motorer och som Mercedes släpper en speciell motorversion för HVO100?
Avgasfusk och brinnande EGR-system är inte heller resultat av slapphet eller ignorans utan ett försök från biltillverkarna att nå orealistiska gränsvärden.
Det hade ju varit betydligt slappare och mer ignorant att bara släppa det fritt att tanka HVO utan att undersöka effekterna.
Xanthopteryx skrev:Bara en sådan sak, har du en 20 år gammal bil så bör du ju då köra på bränslet som var godkänt då, ty eftersom standarden ändras så... eller hur?
Precis så kan det vara. Visserligen är den mer än 20år men jag har en veteranbil som inte går att köra på något bränsle som sålts på macken sedan 1994.
Den behöver blyersättningsmedel som jag själv får blanda i bensinen.

Jag blev ganska irriterad på den där ch[…]

Volvo 740 fördelare

Det ör inte samma kabedragning. Det skiljer p[…]

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och int[…]

DRL problem

Beter sig strålkastaren likadant om du anv&a[…]