Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

V70 09a 2,0F

Behöver veta om man någonstans kan ge signal för att avlarma bilen och låsa upp bilen?

Någon som kan något om larm inkoppling på dessa bilar?

Tusen tack på förhand!

Handlar inte om att orginallarmet är trasigt, eller att installera orginal larm.
Men om det inte är originallarmet det gäller är det ju omöjligt att veta hur det stängs av, utan att veta vilket larm det är.
Upplåsning görs säkert med något CAN-meddelande, men jag har aldrig studerat Volvos protokollbeskrivning, så jag vet inte vilket.
Det borde väl precis som på andra bilar gå att eftermontera valfritt larm. Ge 12v till en kabel så låses den upp, och tex jorda en kabel så larmas den av. Om den från början är avlarmad med orginallarmet tycker jag :)
Är ute efter att montera en bluetooth sensor nämligen som ska låsa upp den. Någonstans borda man kunna ge signal för detta? Hoppas på att vi har rätt kompetens här på forumet :)

Absolut att mycket styrs med datorsignal, men något stans får ändå saker vanlig 12v i slutändan.

Hur säkerheten blir behöver inte kommenteras, medveten om riskerna på gammelbilen :)
Antingen får man göra en RedNeck-koppling med att låta din Bluetooth mottagare styra ett relä som är lödat till "öppna-knappen" på en extra fjärr till bilen. (en KIR, gömd inne i bilen)
Och vill du kunna låsa bilen på samma vis, får man ta ännu ett relä styrd av BT-mottagaren , kopplat på "låsa-knappen" på KIR.
Reläerna får endast aktiverats i ungefär ett sekund, inte mycket längre.

Annars får man avkoda signalerna på CAN, eller mest trolig LIN-bus från RRX-modulen, och t.ex nytta en Arduino til att kommunicera med bilen (CEM). Troligen lite svårt...
Vad jag vet så styrs det originella larmet av CEM och RRX, inga externa kopplingspunkter eller kablar man kan tjuvkoppla.

Eller sälj bilen och köp en med original Keyless :ninja:

EDIT: om du inte måste ha Larm, torde det gå att simulera "nyckelöppning/stängning" av förardörren med ett par solenoidrelä.
Senast redigerad av 1 jiha1968, redigerad totalt 0 gånger.
Har inte kollad Vdash på nycklar, men det går inte att nytta KIR ("nyckel") från skroten, dom kommer jo utan den långa koden som matas in vid programmeringen.
Köper du ny KIR från nätet/andra länder, får du hålla koll på vilken region fjärren är avsedd för.
(olik sändarfrekvens Europa / USA)
Senast redigerad av 1 jiha1968, redigerad totalt 0 gånger.

Varför ska du byta? Kvittrar eller "flad[…]

Turboslangarna är undersökta under tryck[…]

Tjena, behöver lite hjälp då jag v[…]

Hmm, jag som trodde att 4749kr/år var dyrt. […]