Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hävarmsmekanismerna som trycker isär backarna ska vara i viloläget när man ställer in justeringsskruvarna. Så vill man vara riktigt säker på att det blir rätt så är det säkrast att slacka lite på vajrarna vid handbromsspaken först, ställ in justeringsskruvarna sen (4-5 snäpp tillbaka från punkten där bromsen precis börjar ta) och till sist finjusterar man vid spaken om det behövs. Procedur från V70 "classic" men den borde funka på "N" också :-)
På min classic går det att "peta" på tandhjulet genom skruvhålen till hjulbultarna, de sitter faktiskt bättre till än inspektionshålet ute i kanten av skivan
Svårt att se var tandhjulet är bara.. :-) Vänd båda justerskruvarna så att åtdragningsriktningen blir uppåt t.ex. så blir pet-proceduren lite enklare
Ja, det går att haka i viren fel.
Du har slackat viren inne i bilen?
Du har skruvat ihop justeraren max?

Ja, du kan sedan justera den utifrån om du har en hjulskruv ur. Och ja, på en V70N hamnar justeraren framåt i färdriktningen. Eller kl3 om man så vill.

Här är en instruktion jag gjorde för några år sedan:
viewtopic.php?f=42&t=129179
dea944t skrev: fre 22 nov 2019, 20:28
frippe64 skrev: lör 09 nov 2019, 09:38 Glöm inte:
https://vparts.se/se/justeringsskruv-fo ... -xc90.html
Hur brukar man fördela justeringsmånen mellan denna justerare och den på handbromsspaken?
Läs instruktionen i länken.
Har du fler frågor efter det, så tar vi det då.
En grundregel är alltid.
Virejustering är ENDAST för att få spaken att BÖRJA ta vid önskat läge.
Är bromsverkan dålig, är felet vid hjulen.

Med justerare lägger du ut backarna så långt som möjligt för att få största möjliga friktionsyta menllan backen och trumma. Viren spänner du (precis som innan) bara för att inte behöva dra spaken för långt.

Sällan man behöver spänna mycket mer än att bara ta bort glappet mellan spak och vire som uppstår om den är för slak.

Jag är övertydlig nu. Trådskaparen har fått det att fungera, men fler än trådskaparen läser trådarna....
Byta bärande balk 940

Finns verktyg att hugga loss punktsvetsar med. Jag[…]

Nix, funkar inte i AAOS, däremot i Sensus...

Aj :-o låter inte rimligt att du ska st&a[…]

Vadf din volvoverkstad än säger så[…]