NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av skalman65
har en v50 1.8F -08 som enbart har körts med bensin sen vi köpte den.

Gjorde en 18.000 mila service på verkstad i fjol, innehållande
olja filter, luftfilter, kupéfilter, stift

Då bilen endast har rullat 250 mil (ja det står rätt) sedan den gjordes så överväger jag nu att hoppa över den i år och bara nollställa servicelampan.

Anser ni att jag tänker rätt här?

Ev. byta oljan själv, men även den ser bra ut.

Vad jag har kunnat få fram så är det bara kamrem samt hjälp rem som ligger som extra men först vid 24 000
av UnleashFusion
skalman65 skrev: lör 23 nov 2019, 21:11 Anser ni att jag tänker rätt här?
Kör du så pass lite skulle jag säga att hoppa över denna service och vänta tills nästa service.

Jag tar som referens där min faster kör väldigt lite och hennes bil servas inte varje år. Tror hennes servades 2-3år sedan. Hon serverade bilen typ 4månader tillbaka och även bilmekaniken på en oberonde verkstad tyckte att det var onödigt och byta varje år när hon inte körde så mycket. oljan och filtret såg som nytt.

Vi vet att det kommer finnas människor som tänker annorlunda/har andra åsikter om detta men jag hade gjort samma sak med min V70 om jag inte kör så mycket.
av Rådlös
För det första så har du ingen kamrem! Du har en kamkedja i stället och den har ingen servicepunkt i serviceprotokollet. Det betyder att den eventuellt skall bytas vid behov i en avlägsen framtid. (Men har du inte bytt olja minst varje år så kan du riskera att förkorta kamkedjans ålder. Mer om detta här nedan)
Hjälpremmen har en maxålder på 10 år! Detta oavsett kort eller lång körsträcka. Det är tiden, max 10 år som gäller.
Om du tittar i din instruktionsbok så står det att du skall byta olja och filter var 1000 mil, eller minst en gång om året!
Det är dumsnålt att inte byta olja och filter minst en gång om året. Kör man mycket så byter man efter körsträckan. Kör man lite så byter man en gång om året, minst. Är du mån om din bil och har tänkt åka med den några år framöver så byter du oljan när den skall bytas.
Och E85 eller bensin har inget med saken att göra. Motorn är en FFV (FlexiFuel Vehicle) och det betyder att den kan gå på antingen det ena eller det andra bränslet och dessutom en valfri blandning av båda. Svårare än så är det inte.

Jag skall berätta för dig. För många år sedan köpte jag en begagnad bil av en jobbarkompis. Detta var på 70-talet. På den tiden beräknades bilar ha en livslängd på i bästa fall 15 - 20 000 mil. Den aktuella bilen hade gått ungefär 16 000 mil. Den fungerade och jag var nöjd med köpet. Vid den här tiden brukade man alltid kolla oljestickan i samband med att man stog på bensinstationen och tankade. Fram till några år tidigare hade bensinstationens personal bjudit på detta, men det avtog sedan sedelautomaterna kom på 60-talet. Och det ansågs att det var för dyrt att personalen gick ut och hjälpte bilägarna hela tiden. Undantag fanns, men attityden var sådan. Jag fick alltså kolla oljan själv. Det märkliga var att den här bilen som då hade gått förhållandevis långt efter den tidens normer, drog ingen olja. Så jag frågade min jobbarkompis som jag hade köpt bilen av. "Är det något fel på bilen, den drar ju ingen olja?" "Nej, jag vet det, men det ville jag inte säga med den risken att inte bli trodd." sa jobbarkompisen.
Det låg till så här att han hade tidigare jobbat på en mekanisk verkstad som bl.a borrade om och renoverade bilmotorer. Där hade han fått personalrabatt på olja och oljefilter så han kunde vara "generös och frikostig " mot sin bil och byta olja och filter med täta intervaller. Det låg för övrigt två kartonger med oljefilter i bagageutrymmet när jag tog över bilen. Rosten tog den bilen senare.
Personalrabatt om någon undrar: Det kunde vara t.ex den firman som man jobbar på som hade ett lågt inköpspris på varor som normalt ingick i den aktuella firmans verksamhet. Min jobbarkompis köpte olja och filter den vägen. Jag själv köpte en bandspelare till rabatterat pris genom att min chef var bekant med en radio och tevegrossist. Anställda på Volvo Torslanda hade en reservdels- och tillbehörsbutik där dom hade rabatt mot uppvisande av ID-kortet. Bilbiten minns jag att butiken hette. Det finns säkert tusentals liknande exempel. Personalrabatt räknas som en skattepliktig löneförmån i dag även om det kringgås på krångliga vägar ibland.

Så vill du att din bil skall fungera i många år till, byt olja och filter minst en gång om året! Ett tips i sammanhanget, gör det nu före vintern. Det är den perioden då oljan påfrestas och stressas extra mycket. Då sover man bättre på nätterna om man vet att man har en fräsch olja i motorn.
Senast redigerad av 1 Rådlös, redigerad totalt 0 gånger.
av frippe64
skalman65 skrev: lör 23 nov 2019, 21:11 har en v50 1.8F -08 som enbart har körts med bensin sen vi köpte den.

Gjorde en 18.000 mila service på verkstad i fjol, innehållande
olja filter, luftfilter, kupéfilter, stift

Då bilen endast har rullat 250 mil (ja det står rätt) sedan den gjordes så överväger jag nu att hoppa över den i år och bara nollställa servicelampan.

Anser ni att jag tänker rätt här?

Ev. byta oljan själv, men även den ser bra ut.

Vad jag har kunnat få fram så är det bara kamrem samt hjälp rem som ligger som extra men först vid 24 000
Jag hade inte gjort nån service i det läget.
Men kolla multiremmen och lyssna efter oljud från dess spännare.
Kamrem har du som sagt inte.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Oljan är såpas bra i dagsläget så finns ingen anledning till att byta efter 250 mil, var skillnad förr. Fukt ventileras ur via vevhusventilationen, se bara till att köra någon längre sträcker då och då med den så att oljan hinner å bli ordentligt varm. Fukt samlas i oljan om du enbart kör korta sträckor, den hinner då aldrig heller bli såpas varm att fukten hinner å dunsta ur. :-)
Användarvisningsbild
av SBergdahl
DayDreamer skrev: sön 24 nov 2019, 15:37 Oljan är såpas bra i dagsläget så finns ingen anledning till att byta efter 250 mil, var skillnad förr. Fukt ventileras ur via vevhusventilationen, se bara till att köra någon längre sträcker då och då med den så att oljan hinner å bli ordentligt varm. Fukt samlas i oljan om du enbart kör korta sträckor, den hinner då aldrig heller bli såpas varm att fukten hinner å dunsta ur. :-)
Med 250 mil på ett år rullar bilen knappast några sträckor långa nog att koka ur fukt.

Men visst det funkar säkert att vänta ett år till också.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Nä sant där faktiskt :oops:
Användarvisningsbild
av skalman65
SBergdahl skrev:Med 250 mil på ett år rullar bilen knappast några sträckor långa nog att koka ur fukt.
Helt rätt gissat, bilen rullar för det mesta bara fram och tillbaka till samhället 2 mil/sväng.
Tar den någon enstaka gång till jobbet , då rullar den 12 mil den dagen.
Men generellt så står den still.

Men funderar att köpa en billigare olja o filter och byta själv
av Rådlös
Ja, gör det.
Men kolla lite av det här: https://www.sweet16.se/?page_id=4184
Det här är ju numera en känd person med sitt projekt, att bygga en rak 16-cylindrig motor (redan klart) och en passande bil därtill. Han har ju fått göra allt från grunden eftersom inget finns färdigt. Då ingår det ju också att forska och leta upp uppgifter som normalt inte beskrivs på vanliga ställen. Och P Söderberg har gjort det och berättar lite av det också. I en flik på sidan, Teknik och den har nummer 30, berättar han en hel del om oljor som man aldrig har hört talas om, men som man egentligen borde veta om man vill göra avsteg från hur det var tänkt från början. Alltså när motorn konstruerades en gång.

Fixa termostaten och åk längre turer s&[…]

Här är en info-film från INA som v[…]

Kanske att spjällhuset eller kabel dit f&ari[…]

Innerbelysningen fungerar även för mig s[…]