Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Erik Å
Ännu en fördel med "cartridge"-filter; det går inte att dölja något fusk inne i plåtburken eftersom det inte finns någon :-D
Senast redigerad av 1 Erik Å, redigerad totalt 0 gånger.
av Bempo
MickeM skrev: lör 16 nov 2019, 11:34 Att köra med rätt oljeklass för motorn, för tänkta bytesintervallen är det ingen som säger emot.

Att "billig olja = dålig olja är en dåligt underbyggd myt. Det ska vara rätt oljeklass för motorn och planerad bytesintervall.
Det jag avsåg med ”billig olja” var olja som inte är helsyntet. Där hade jag kunnat vara mycket tydligare.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Oljan som orsakade mina "gummiproblem" var delsyntetisk enligt Volvoverkstan.. men förmodligen (märkligt vore det väl annars) godkänd av Volvo :-/
Helt problemfri de senaste 30 000 milen på helsyntet 5W40, BT 36-915. 2k bytesintervall.. Men då sköljer jag också ur bottensatsen vid varje byte med en skvätt lågprisolja :-)
BT 5W40 påstås möta API SN, ACEA A3/B3, A3/B4, MB 229.3, VW 502.00/505.00, RN 0700/0710. Dock inte ACEA A5/B5

En släkting som jobbade åt Castrol berättade för många år sedan att man inte kan göra billiga och bra motoroljor pga att tillsatserna är dyra!
Detta har jag dock förträngt och fortsätter med BT :-D
Användarvisningsbild
av SBergdahl
Din släkting hade nog fallit för den interna marknadsföringen ;-)

Jag brukar skvätta i någon dl ny olja och låta det rinna klart innan jag sätter tillbaka pluggen. Givetvis med ordentligt varm olja. Alltid lika roligt att försöka hitta pluggen i den varma oljan i baljan när jag oundvikligt tappat den .

Nix, funkar inte i AAOS, däremot i Sensus...

Aj :-o låter inte rimligt att du ska st&a[…]

Vadf din volvoverkstad än säger så[…]

Har du haft samma jacka/byxor på dig nä[…]