- tor 21 nov 2019, 11:30
Jag har heller inga siffror på det, men alla i min bekantskapskrets som köpt/fått tjänstebil senaste åren (nu menar jag nya bilar) utom en har numera automat. En kompis köpte en Toyota Avensis för några år sedan och en annan kunde inte köpa en ny bil (Saab tillverkas inte längre) så han köpte (2017) den nyaste han hittade, en Saab 9-3 -14 manuell 6-växlad (sista Saaben lär ha 2015 som årsmodell). Båda döttrarna har numera sedan ganska många år automat och nästa vi köper blir automat (finns inget annat) för vi brukar köpa i den högre utrusningsklassan (där är det nästan bara automat). Byter inte så ofta så då kan man "kosta på" lite. Förra gången vi köpte bil (2005) blev det en Passat -04 (3400 mil) med Highland paket. T.o.m min 745-a -88B är fullutrustad (GLT 16V) med allt vad som fanns då (dock inte automat), och allt fungerar fortfarande trots 31 år och snart 50000 mil (värmen i sätena fungerar inte). T.ex AC, ABS, farthållare, C-lås, el fönsterhissar, el backspeglar (både värme och manövrering), el sollucka, helläder m.m. Lär ha funnits diff.broms som tillval också och kanske ETC (fanns som tillval på 760). Växellådan är M46, M47 fanns inte till denna modell (för stark motor, M47 håller inte), det var denna eller automat att välja på. Passaten har nu rullat drygt 20000 mil och inget elektriskt/elektroniskt (förutom en kamaxelgivare) är bytt, så vi har börjat titta på bilar. Utbudet begränsas av att den måste kunna dra minst 1800 kg (båt trailer). Nuvarande Passat kan inte det, men Volvon gör det

Mvh
Lennart
Kör sedan många år en väl utrustad 745 -88B GLT 16V
Lennart
Kör sedan många år en väl utrustad 745 -88B GLT 16V