Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av EjS
Hej

Funderar på att byta min S60 till nya V70. Någon som VET (ingen åsikter tack :) vad man kan lita på i bränsleförbrukning med och utan aut.? Jag har läst i ett par danska tests att förbrukningen känns en aning hög.

Även S80 V8 och XC90 D5 är intressant. Erfarenheter?

Valet kommer troligen att stå mellan
- V70II D5/2.5T
- XC90 D5 (begagnat)
- V70N R (begagnat)
- S80 V8

Här får ni gärna komma med åsikter :) Vi pratar om pendelfart på motorväg, vridmoment, riktningsstabilitet (rakt fram - hög hastighet ni vet), ljudnivå (betyder mycket), och framförallt fjedringskomfort...

VH Esben
Användarvisningsbild
av VolvoB20
EjS skrev:Hej

Funderar på att byta min S60 till nya V70. Någon som VET (ingen åsikter tack :) vad man kan lita på i bränsleförbrukning med och utan aut.? Jag har läst i ett par danska tests att förbrukningen känns en aning hög.

Även S80 V8 och XC90 D5 är intressant. Erfarenheter?

Valet kommer troligen att stå mellan
- V70II D5/2.5T
- XC90 D5 (begagnat)
- V70N R (begagnat)
- S80 V8

Här får ni gärna komma med åsikter :) Vi pratar om pendelfart på motorväg, vridmoment, riktningsstabilitet (rakt fram - hög hastighet ni vet), ljudnivå (betyder mycket), och framförallt fjedringskomfort...

VH Esben
Finns 300 trådar om förbrukningen på D5, det är ingen som VET, alla har olika beroende på hur hårt man kör.
Användarvisningsbild
av EjS
Om jag gör ett sök på d5 i detta forummet får jag 0 hits.

Jag vet det är samma 185 hk d5 i gamla V70 men vid hög hastighet är det
1. slututväxlingen på drivlinen
2. bilens luftmotstånd

som betyder något för förbrukningen. Jag har ingen aning om detta är det samma som på gamla modeller.

VH EjS
Användarvisningsbild
av VolvoB20
EjS skrev:Om jag gör ett sök på d5 i detta forummet får jag 0 hits.

Jag vet det är samma 185 hk d5 i gamla V70 men vid hög hastighet är det
1. slututväxlingen på drivlinen
2. bilens luftmotstånd

som betyder något för förbrukningen. Jag har ingen aning om detta är det samma som på gamla modeller.

VH EjS
Nej men om du söker på D5 i "gamla" V70 forumet (med samma motor) så hittar du allt från 0.46 l/m och upp till 1,15 l/mil beroende på hur mycket folk gasar och var de kör.

Om då avgöra om nya V70II är 0.01 snålare eller törstigare kommer inte att bli lätt.

Det som dock verkar sticka ut mycket är att den nya adaptiva Geartronic automaten (som iofs kom redan -06 på V70N) gillar att varva vilket göra att automatarna drar rätt mycket mer än de manuella.
Användarvisningsbild
av EjS
Tack för svar.

Jag pendlar mellan Malmö och Köpenhamn och har ett mycket stabilt åkmönster. Men det vore kanske osannolikt att redan hitta en person med nya V70 med samma åkmönster.

Det får helt enkelt avgöras med långa teståk. Idag körte jag Mercedes S320 CDi som varvar 2000 v/min vid 130 km/t. Lite över budgetten men fan en vagn!

VH EjS
Användarvisningsbild
av Bothner
försök hitta en äldre bil med gamla d5 utan partikelfilter. Med nya automaten drar nya s80 0.1--0.15 liter mer än den gamla på all slags körning. Trots att den nya varvar 200 varv mindre på landsvägskörning.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Bothner skrev:försök hitta en äldre bil med gamla d5 utan partikelfilter. Med nya automaten drar nya s80 0.1--0.15 liter mer än den gamla på all slags körning. Trots att den nya varvar 200 varv mindre på landsvägskörning.
Det är inte partikelfiltret, jag har kört min D5a som lägst på 0.46 på en hel tank med semesterpacking och 4-hjulsdrift och patrikelfilter. Det är nya geartronicautomaten som drar 1-1,5 deciliter mer. Vill du komma ned ska du välja manuell eller gamla automatlådan.

Det börjar bli hög tid att bagageutrymm[…]

Funderar på att leta lite på skroten e[…]

P0171

Visst sitter evap-ventil och kolkanister baktill v[…]

Joo, det är den. Jag har använt den n&au[…]