Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av eslund
Har en V70-99 som det skriker från framvagnen, närmare bestämt vänster fram.
Först trodde jag det var klossarna, så dom byttes utan resultat.
Efter det skickade jag på nya skivor med nya klossar. Skulle även byta hjulnavet, men hade beställt fel sort.
I alla fall, det gjorde ingen nytta. Det skriker fortfarande. När jag bytte skivan på vänster sida, hade jag även bort hjulnavet, och gjorde rent det, fettade in beröringspunkter, och drog fast det igen med nya bultar och rätt moment. Det fanns inget glapp eller missljud i navet när jag kollade det.
Skrikljudet är kvar fortfarande.
Ljudet uppkommer endast när man börjar rulla från stillastående. Fram eller back spelar ingen roll, det skriker ändå. Känns lite som att det är något som "hugger fast" lite, och sedan släpper. Och ljudet driver mig till vansinne, plus att jag skrämt skiten ut flertalet pensionärer vid övergångsställena :)
Någon som har en aning om vad det kan vara?
Kan det vara hjullagret ändå, fastän det inte glappar eller låter illa?
Användarvisningsbild
av Erik Å
Det är inte så att okhållaren ligger och skrapar mot bromsskivan då? Det är bara någon knapp millimeters frigång på vardera sidan och har det blivit lite extra axialglapp i lagret och rost på okhållaren blir det ännu mindre.. . Eller om bromsskölden är stukad så den kommer i kontakt med skivan.
Skriker det bara när du bromsar rekommenderas en klick med kopparpasta utsmetad på klossarnas baksidor så de klistrar mot ok och kolv
Användarvisningsbild
av eslund
Har kollar det med.. Och bromssköldarna är nya.. Dom låg iofs emot precis när jag satte på dom, men det är åtgärdat sen dess, och det ger inte ett sånt gällt skrikande som detta ljudet. Det skriker inte när jag bromsar, utan bara när jag rullar iväg från stillastående...
Användarvisningsbild
av eslund
Testade och hade polaren kolla när jag rullade bilen.. Han lyckades bara konstatera att hela fälgen skakade när det skrek.. Uppallad så hörs ingenting, hur man än gör.. Måste tydligen till belastning för att det ska skrika..
Användarvisningsbild
av Erik Å
Kanske är läge att sätta dit ett nytt hjullager, blir inget kul om det skär ihop under färd.. :-)
Användarvisningsbild
av eslund
Min tanke också, men det är ju inget missljud i det... :\ Funderar på om drivaxel / växellåda kan åstadkomma sådana ljud...
av MickeM
eslund skrev: tor 21 nov 2019, 11:35 Min tanke också, men det är ju inget missljud i det... :\ Funderar på om drivaxel / växellåda kan åstadkomma sådana ljud...
Visst kan det vara växellådan, men bromsoken tar inte i fälgbanan?

Drivknut?
Omöjligt? Nej.
Senast redigerad av 1 MickeM, redigerad totalt 0 gånger.
Brandsläckare i V90?

Vill minnas att Volvo har erbjudit sådan eft[…]

Jo, 18” har ET 55. Det har även 19&rdqu[…]

Motorvärmare 850

Beställde nyss slangvärmaren RE480 och m[…]

Prestige Performance

Samma "kines grejer" alla andra krä[…]