Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av pellemando
SundanceKid skrev: ons 20 nov 2019, 16:49 Min v90 har ljus i dörrsidor där du kan välja styrka och färg. Diskret och läckert.
Om jag inte minns helt fel så justeras väl ljuset i dörrarna av det rull reglaget som man även justerar instrument belysningen?
av Lockis
pellemando skrev:
SundanceKid skrev: ons 20 nov 2019, 16:49 Min v90 har ljus i dörrsidor där du kan välja styrka och färg. Diskret och läckert.
Om jag inte minns helt fel så justeras väl ljuset i dörrarna av det rull reglaget som man även justerar instrument belysningen?
Aop, det justerar allt ljus i bilen, även Head-Up och färgade dioder i taket. Har man belysning i mugghållare (osäker om det finns idag) så justeras även den. Så var det även på förra generationen :-)
av pellemando
Lockis skrev: ons 20 nov 2019, 19:35
pellemando skrev:
Aop, det justerar allt ljus i bilen, även Head-Up och färgade dioder i taket. Har man belysning i mugghållare (osäker om det finns idag) så justeras även den. Så var det även på förra generationen :-)
Ja exakt så! Och att diodernas färg och styrka var via sensus
Användarvisningsbild
av mikeman
Härligt att ni vill ha fina lysdioder. ;) Själv hade jag hellre önskat +100-150 kWh eller ännu mer och 350 kW snabbladdning med bra avtal med ionity med flera. Plus en väl subventionerad laddbox till hemmet av en troligen rejält dyr bil. Då snackar vi!
av least
Lockis skrev:
least skrev:Dock var väl V40 baserad på en teknisk plattform från Ford?
Det var även dem andra modellerna. Plattformen kallades Y20 för 60, 70 och XC 90. och ersattes av nuvarande plattform.
Inte samma plattform som V40 men ändå en ford plattform.
S80 mfl hade inte denna typ av ljusdekor överhuvudtaget.
av Lockis
least skrev:
Lockis skrev:
least skrev:Dock var väl V40 baserad på en teknisk plattform från Ford?
Det var även dem andra modellerna. Plattformen kallades Y20 för 60, 70 och XC 90. och ersattes av nuvarande plattform.
Fast vad har detta med teknisk platfform att göra? du kan ju få en S80 med adaptiv farthållare och utan, det är samma plattform..
Det är ju bara en utrustning...
av Lockis
Gustaf77 skrev:Elinställbar ratt hade jag velat ha.
Hadde det tidigare på annan bil och saknar det.
/G
Den här kan jag faktiskt hålla med om.
Känns lite halvdant när man har elstolar och elvärme i ratt osv, men för att ställa in ratten behöver du lossa en spärr och justera manuellt. Att det dessutom inte är möjligt att spärra ratten i alla lägen är också lite dåligt.
Elinställbar ratt åt folket! :-D :P
av least
Enligt tidigare besked var detta på grund av att el el-assisterad ratt inte klarade de krav som Volvo ställt på krocksäkerhet.
av least
Lockis skrev:
least skrev:
Lockis skrev:
Fast vad har detta med teknisk platfform att göra? du kan ju få en S80 med adaptiv farthållare och utan, det är samma plattform..
Det är ju bara en utrustning...
Det har allting att göra med vilken teknisk plattform som en bil är baserad på.
Om ljusdekor inte ingår i plattformens specifikation, så kommer funktionen att saknas till den dagen plattformen uppgraderas.

Funktioner som tillkommer(läs lanseras) under modellens livslängd har planerats in i ett tidigt skede av projektet.
Uppgraderingar är dock möjliga om den nya funktionen använder samma tekniska basfunktioner som den ursprungliga.

Den tekniska roadmapen för en modell är planerad och "stängd" när första bilen rullar ut från fabriken, det vore icke-ekonomiskt att behålla projektgruppen för kommande uppgraderingar/funktioner.

De anställda går vidare med nästa projekt, och den bilen kan mycket väl få dessa nya funktioner och gizmos.
AC problem V70 2016 D3

Då är det väl bara en felsökn[…]

Jag blev ganska irriterad på den där ch[…]

Volvo 740 fördelare

Det ör inte samma kabedragning. Det skiljer p[…]

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och int[…]