Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1349375
Kan någon duktig meckare instruera hur man enklast tar bort denna jävla funktion.
Det finns som jag kommit fram till följande lösningar:¨

Plugga med anpassad bricka, Bästa lösning?

Programmera bort med mjukvara, Kan återställas vid service på Volvo = Pengarna i sjön.

Jag anser att det borde räcka med att rycka någon kabel till detta styrdon?

Vad säger experterna? Skälet till jag vill ha bort funktionen är att denna skadar mer än den gör nytta och detta kommer ifrån mekaniker som själv jobbar på Volvo.
#1349428
EGR spär ut bränsle luftblandningen med förbrända avgaser och sänker därmed förbränningstemperaturen. Därmed sänks andelen otillåtna utsläpp i avgaserna och det minskar även bränsleförbrukningen. Så visst gör den nytta, om den fungerar. Dessa ventiler sitter (från och till) från årsmodell -76 och frammåt, men är bilen av årsmodell -93 och äldre kan du plocka bort den
#1349453
EGR måste övevakas av motorstyrningen enl. lagen, så bara koppla bort eller plugga hjälper sällan.
Moderna dieslar är helt enkelt inte gjord för korta distanser. Det blir inte varma och sotet sätter fast sig lite extra i EGR-systemet. Jag rek. vanligtvis ingen diesel om man inte kör regelbundet över 1h och 2000mil/år.

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk

#1350235
En tråd räcker gott viewtopic.php?f=56&t=152905
Varierande laddtryck Volvo 940

Axeln som går ner i avgashuset är det j[…]

Olika typer av växellådor

Till brorsans S60 T5 köpte jag ett kit fr&ari[…]

Volvo 440 Överhettar

Hej min 440 med renault motorn går varmt enl[…]

Värme i kupén laddhybrid

Är det så rakt av att elvärmaren e[…]