Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Idag lånade jag en V60 av nyare modell för en tjänsteresa.

Denna bil, D4 Inscription med typ extra allt, hade DAB+.
I min enfald trodde jag att detta inte fungerade här i Sverige, men jag tryckte på knappen för att testa.
Döm om min förvåning när det kom upp en kanallista som glatt spelade utan problem.

Kvalitén var bättre än den vanliga radion, trots HK.
Lite som att TuneIn är bättre i min egen V60 jämfört med vanliga FM-radion, för er som hänger med.

Är detta "riktig" DAB+ eller är det något annat?
Jag har läst i världens minst lästa bok, men blir inte riktigt klok på saken...
20191120_120913-2268x3024-1701x2268.jpg
20191120_120913-2268x3024-1701x2268.jpg (160.02 KiB) Visad 1245 gånger
fjohan82 skrev:
Lockis skrev: ons 20 nov 2019, 17:22 Vart i sverige befann du dig när du använde dig av DAB?
I Vasastan i Stockholm...
Då är det nog DAB :-) DAB fungerar i sthlm

EDIT: Hittade uppdaterad info: https://www.teracom.se/om-teracom/nyheter/dab-nent/

Så det ser ut som att DAB växer i sverige.
Lockis skrev: ons 20 nov 2019, 17:35
fjohan82 skrev:
Lockis skrev: ons 20 nov 2019, 17:22 Vart i sverige befann du dig när du använde dig av DAB?
I Vasastan i Stockholm...

EDIT: Hittade uppdaterad info: https://www.teracom.se/om-teracom/nyheter/dab-nent/
Aha, tack!
Väl värt tillägget vid nyköp kan jag tycka :-)
fjohan82 skrev:
Lockis skrev: ons 20 nov 2019, 17:35
fjohan82 skrev: I Vasastan i Stockholm...

Aha, tack!
Väl värt tillägget vid nyköp kan jag tycka :-)
Befinner man sig i dem städerna så kan det vara värt det om det nu växer. Jag valde inte till det på min nybeställning. Tycker TuneIN/Spotify räcker.
Skulle det fortsätta växa kanske det är värt att lägga till i framtida beställningar.
Perra83 skrev:Jag lyxade till med DAB förberedelse vid beställning. Känns som att den femhundringen var onödig. Tunein fungerar finfint.
Förberedelse för DAB fanns inte till V60 när jag beställde, men 3900 för DAB+ gick att lägga till. Kände som du att det inte är värt det, jag har ju alltid internet i bilen genom simkort om inte nätet skulle vara nere. TuneIn/Spotify funkar rikgtigt bra (oftast, TuneIn kan bråka ibland).
Så TuneIN/Spotify räcker långt till mig.
Ja, regeringen har lagt utbyggnaden av digitalradion i pausläge. Man väntar och ser hur det går i Norge, tydligen.

Idag är det marksända digitalradionätet för Sveriges Radio enbart utbyggt på orterna Stockholm, Södertälje, Uppsala, Göteborg, Malmö och Luleå.
EbbevonVolvo skrev:Ja, regeringen har lagt utbyggnaden av digitalradion i pausläge. Man väntar och ser hur det går i Norge, tydligen.

Idag är det marksända digitalradionätet för Sveriges Radio enbart utbyggt på orterna Stockholm, Södertälje, Uppsala, Göteborg, Malmö och Luleå.
Yes! Men NENT verkar ha kört igång i somras med. I samma städer.
Så nu finns:
*Bandit Classic
*Bandit Rock
*Dansbandsfavoriter
*Gamla Favoriter
*Guldkanalen
*Lugna Favoriter
*Power Hit Radio
*Power Millenium
*Radio Rainbow
*Rix FM
*Skärgårdsradion