
Hur gick det med din motorlampa ? Förblev den släckt ? Om ja, vad hade du för felkod ?

Moderator: Moderatorer
Cox skrev:Snyggt jobbat, den lagningen håller garanterat tack för underhållningenTack!
sirmiky skrev:Kanon tråd,kommer att hjälpa många. Har gjort detta jobbet några gånger på min, men vart för lat för att fota, tur de finns sådana som du med energi och tålamod till att fota under jobbDetta arbete avslutades igår, 191014. Än så länge är den släckt.![]()
Hur gick det med din motorlampa ? Förblev den släckt ? Om ja, vad hade du för felkod ?
Normal skrev:Gjorde även jag denna åtgärd på min D4 VEA XC70 2014 idag. Rullat ca 11 000 mil och hade de senaste dagarna börjat rycka mer och mer (såpass att jag ville göra något åt det)Hej!
Tidigare har jag gjort rent givaren på insuget då det kladdat igen, hade förmodligen aldrig blivit rengjord eller bytt. Men den var ej boven denna gång.
Monterade bort egr och kyl, var inte alls så farligt med gegga och sot som jag trodde det skulle vara. Däremot så fjädrade inte axeln som elmotorn styr, gjorde rent och smörjde ordentligt. Monterade ihop med ny packning mellan egr och kyl och sen tillbaka i bilen.
Efter provkörning är alla tendenser till ryck som bortblåsta.
Bilia Västerås skulle ha 4000:-+4000:- för egr samt kyl, jag köpte packning för 220:-
Det var denna guide som fick mig till att våga göra detta själv och på så vis spara 8000:- plus arbetskostnad.
Återstår bara att se hur lång tid det tar innan axeln börjar kärva igen.
Så ett stort TACK till dig som tog dig tid att fotografera och guida vad man bör och inte bör göra!!
/Niklas
buurt skrev: ↑fre 22 nov 2019, 22:36 Hej!Var brukar du tanka diesel? Jag hade gjort som du säger pluggat egr, eftersom som du antagligen inte kan få detta på garanti antar jag nu.Det blir ju också ohållbart att ha det så här i längden.
I en återblick till detta så gick vår bil i fråga 413.5 mil innan det idag var dags för den trevliga "check engine" symbolen lyste upp tillvaron igen.
20191122 engine check.jpg
Förra gången var jag på verkstad för att läsa av koderna och tog inte bild på vilka det var.
Denna gång har jag införskaffat mig en annan läsare, då Vida inte tar denna vagn.
För 119kr (etthundranitton!!), inklusive 20 kr i klimatkompenserad frakt, anlände en OBD2 ELM 327 felkodsläsare hem till brevlådan på under 24 timmar...
Kände naturligtvis en viss skepsism till denna mojäng och ville ändå testa.
Den kommunicerar med min mobil, med gratisprogram från Google Play, det fanns en hel drös.
Och hur den kommunicerar sedan då! Jösses, den kan allt, för sjutton!
Så jag läste av bilen och fick felkod-"of death"- P2413 (i lite olika versioner).
EGR Performance problem, eller liknande.
Screenshot_20191122-212514.jpg
Denna kod kan mycket väl vara mer googlad än "big busted ladies".
Eftersom min nya vän även klarar att radera koderna, så gjorde jag detta.
Körde en sväng till stan på ett par mil och eftersom ECO instrumenteringen är igång, så blir jag omedelbart triggad att få fram "e" symbolen. Alltså ägg på gasen och planerad körning.
Åt surdegspizza och efterrätt, kollade flygstart från San Fransisco på YouTube, softade lite och åkte hemåt.
Då var lampan där igen.
Så det var alltså inget tillfälligt, utan den känner att något är fel.
Antingen axeln som elmotorn styr eller igensatt kyl, gissar jag.
Nu vill jag inte göra jobbet igen, nu direkt direkt, så jag har inget svar på vad som händer egentligen.
Bilen har mest gått korta sträckor, ca 1.3 mil, var väg, med en del längre körning emellanåt.
Jag antar att detta är priset för att tillverkarna jagar låga utsläppsnivåer, vilket jag helt anser att de ska också.
Synd bara att just denna lösning verkar vara en medioker sådan.
Det är ju lite läskande att programmera om bilen, så den inte känner av EGR längre och sedan plugga i ändarna.
Ps. Jag har, som gammal sur gubbe jag är, klagat på att det inte finns oljesticka på bilen (den drar naturligtvis olja också).
För den inbyggda mätaren litar jag nog inte riktigt på, när jag knappt ens lyckas få bilen att visa nivå på oljan, inte "oljenivå ej tillgänglig".
Herr ELM löser detta galant genom att visa millimeter på "stickan", om man väljer att ha detta som funktion.
Så ett oljebyte med rätt mängd olja, ger ju en millimeterangivelse som sedan går att ha som referens, vid fyllning.
Så fint, liksom!
Screenshot_20191122-193335.jpg
Ha en fin helg!
Mvh Alex