Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av 14683
Hejsan! Jag är ny medlem sen idag eftersom jag har några funderingar kring min sen 1 månad nyinköpta volvo v70!

Det som grämer mig mest just nu, när vintern nalkas, är motor/kupévärmare och därmed eluttaget framtill bakom regplåten.

V70 97 GLT med allt krims krams som tillbehör har inte någon motorvärmare original, lr hur? Hittade inget om det i instruktionsboken.

Om det inte monterats i efterhand (letade i motorrummet men fann inget som liknar) vad är då uttaget som sitter bakom regskylten? Är den direkt länkad till uttaget inuti bilen som sitter på passagerarsidan?

tänkte eventuellt köra kupévärmare när det blir kallare men man vågar inte koppla in en hur som helst, hehe.

hoppas nån har koll, försökte följa uttagets kabel, den svängde mot batteriet å sen såg man inte mer pga kylare å skyddsplast osv. Antar att den följer med kabelhärvan till torpedväggen å därmed är direktansluten till uttaget på passagerarsidan? Eller är jag ute å cyklar? Tack på förhand / Toni Radanov
Användarvisningsbild
av uno83
Uttaget bakom regskylten är Volvo original för motorvärmare och kupé-uttag. Jag har ett likadant på min S70.
Användarvisningsbild
av 14683
tack för snabbt svar!

så om det ej finns motorvärmare, är uttaget helt enkelt kopplat till uttaget inne i bilen, alltså när man kopplar bilen till en stolpe på parkeringsplats drivs uttaget i bilen av stolpen, därmed kan kupévärmare stå på en hel natt utan risk för batteritömning osv?

mvh Toni
Användarvisningsbild
av uno83
Kupévärmare lär du inte kunna köra på batteriet i alla fall. Inte från det uttaget åtminstonde.
Användarvisningsbild
av Nexus
Om jag har fattat allt rätt :???: så har du 220v uttag inne i bilen och uttag bakom regskylten! Då borde det ju vara motorvärmare på bilen.
Sen kanske det ej sitter en värmarkropp på blocket(trasig, borttagen :?: )
men resterande kablar sitter nog kvar och då kan du koppla in en kupevärmare i bilen och använda dig av uttaget bakom skylten.
Det förutsätter då att alla kablar är ihopkopplade förstås :wink:
Motorvärmaren har inget med bilens batteri att göra om det inte är så att det sitter laddare oxå men då är det tvärt om att batteriet laddas om du kopplar in sladden från el stolpen hemma.
Användarvisningsbild
av villon
har likadant på min 850, men någon motorvärmare har jag inte
Användarvisningsbild
av Nexus
villon skrev:har likadant på min 850, men någon motorvärmare har jag inte
sitter det 220v uttag i din bil oxå?? jag fatta för han hade det :oops:
Användarvisningsbild
av villon
grammse skrev:
jag har ett utag inne i bilen på passagerarsidan där jag kopplat in kupevärmarn under vintern, så den lär jhu få ström från utaget i fronten. för med sladd ikopplad fick jag kupevärmaren att funka, men eftersom motorn aldrig värmdes upp så har jag nog ingen motorvärmare
Användarvisningsbild
av Nexus
villon skrev:
grammse skrev:
jag har ett utag inne i bilen på passagerarsidan där jag kopplat in kupevärmarn under vintern, så den lär jhu få ström från utaget i fronten. för med sladd ikopplad fick jag kupevärmaren att funka, men eftersom motorn aldrig värmdes upp så har jag nog ingen motorvärmare
Låter ju lite mysko :???: att man monterar allt utom själva "värmaren".
Gjorde de så på volvo eller är det ren snålhet som gör detta???
Menar inget illa med det bara lite nyfiken :roll: :roll:
Användarvisningsbild
av erikn
Väcker en gammal tråd då jag har just ett sånt uttag. Det sitter ju dumt/bra till, beroende på hur man ser det. Men var fan hittar man den gamla typen av uttag? Glömde bort sladden första dagen jag använde den så jag körde över och själva uttaget på sladden gick sönder. Men kan inte hitta någon som säljer löst? Är dessa gamla bilar så obsoleta så att man slutat att sälja själva uttagen, alltså det som sitter på sladden? För det var det enda som gick sönder.

Den enda som jag hittat säljer dessa är Clas i sjön, men där finns bara hela sladden. Men det är väl så det ser ut nu för tiden, ingen vill skruva något själv utan allt ska vara färdigt.

http://www.clasohlson.com/se/Motorv%C3% ... bel/35-976

Har inte märkt nåt och kameran funkar s[…]

Då kan vi starta en klubb Lennart. Idag lig[…]

Missljud! Volvo xc90 2020 b5

Jag köpte en ny XC70 av 2012 års modell[…]

Byta topplocket, eller hela motorn?

Alternativ 3: Byt bara toppackningen på bil[…]