Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av bönan
Hej!
Jag håller på att renovera framvagnen på min 93:a. Jag har tagit isär nästan allt och ska blästra och måla epoxy. Men det tog lite stopp när jag kom till den bakre bussningen på länk/bärarmen. Den sitter ju i en konsol eller vad det heter som är fäst i bilen med 3 skruvar.

Jag har lossat muttern som sitter i bussningen men kan inte få isär det mer än så. Så vad gör man ? Och när man väl fått isär delarna, hur får man ur bussningen ur länkarmen? Den går ju inte att pressa ur, det är ju "stängt" inifrån. Behöver man något specialverktyg?
Användarvisningsbild
av Frrla
koppen och bussningen skall komma loss från länkarmen annars har bussning och länkarm rostat fast. våld och smörja brukar räcka annars värme.
när ja bytt mina så har jag slagit ut bussningen från koppen och likadant tillbaka. har bytt så på 3 bilar utan några vidare bekymmer att tala om...
Användarvisningsbild
av lennarte
Skruven har förmodligen rostat fast i stålhylsan i bussningen. Kapskiva, ny bussning och skruv är en lösning. Rostlösning, tid och slägga med mothåll en annan. Tänk bara på att skruven inte är en "vanlig" skruv, utan det är stålskruv och stålmutter (kvalitet 10.9) om du ska ersätta dom.
av bönan
Tack för tipsen, då är det bara att försiktig vålda då. Sprutade på rejält med rostlösare så får vi se imorron. :)
av Amarace
Lennarte, det är ingen skruv man kan byta, den är ju en del av länkarmen, så den ska man inte kapa (eller allt är ju möjligt, men det är inte meningen den ska gå att ta bort egentligen).
Så om den rostat fast ordentligt (den har dock aldrig suttit fast mycket för mig, jag brukar ta loss hela bärarmen med "kopp" och vrida loss den,) så får man bränna bort gummit och sen snitta upp hylsan helt enkelt.
Användarvisningsbild
av lennarte
volvo_240_1988_b�rarm_fram.jpg
volvo_240_1988_b�rarm_fram.jpg (20.68 KiB) Visad 3711 gånger
Det denna förmodar jag, och jag fattade det som TS inte fick loss bärarmen från konsolen. Har han fått loss bärarmen är det som du säger, elda ut gummit och såga jack i hylsan. Och, det finns "nya" bärarmar på skroten. Är gummit i bra skick kan det vara svårt att få isär, men rostlösning och tid är det nog som gäller. Eller att elda upp gummit, ta isär och värma loss hylsan. Har det rostat fast ordentligt, är det inte bara hylsan som är rostskadat, så det kanske blir en "ny" bärarm i alla fall
av Amarace
Ja, om man inte får loss den från konsollen/bussning så bränner man bort gummit, då har man konsollen loss, och kan snitta bägge hylsorna för att få bort dom och montera en ny bussning. Men detta är inte så jätteutsatt ställe, jag har aldrig misslyckats att bara vrida loss från bärarmen.

Och om det ska kapas något kan man ju lika gärna strunta i det och köpa både bärarm och kopp/konsoll på skroten, finns ingen anledning att kapa, bara mer arbete än att byta bägge istället isfåfall.

Ja lamellen sitter på rätt håll o[…]

V50 startar inte

Har samma problem. Helt plötsligt startade in[…]

Har 5 st klippta kablar i höger dörr til[…]

740 som inte går korekt

Fick du ut några felkoder? Kan ju leta l&aum[…]