volvobrasse skrev:Lockis skrev: ↑tis 19 nov 2019, 11:53
volvobrasse skrev:
Mm mycket möjligt som du säger. Men jag funderade lite i går då mätaren stod på 10 mil. Jag fyllde på fullt och betalade ca 520 kr. Kändes fel redan då. Men möjligt att jag har mer bensin i tanken än vad mätaren visare i så fall.
Du får nog tänka om lite, du har ju en mätare som visar bränslenivån, sen har du ett estimat på hur långt du kan köra till tom tank.
37 mil är ingen bränslenivå utan ett estimat på hur långt du tar dig på bränslet..
mm alltså jag kanske formulerade fel. Men alltså mätaren visar full tank ( visar full bränslenivå) utöver det kan jag enligt bilen köra 37 mil.
Precis, för att du varit lite glad på gasen dem senaste milen, därför räknar den med att du bara kommer kunna köra 37 mil.
Det är inga konstigheter och är adaptivt (kommer ändras när du kör då estimatet beräknas på körsättet senaste milen).
Likaså kan du en morgon starta bilen fulltankad och ha 80 mil för att ha kört i köer i 3h och då bara ha ett estimat på 20 mil. (Inga exakta siffror utan bara för att förklara hur det fungerar)
Inget att oroa sig för. Kör som vanligt och tanka vid behov.
Kör: Hyrbil
Körde: V60 T6 Recharge Dark Ultimate -23, V90 T6 Recharge Inscription,
V60 D4 AWD R-Design -20 V60 D4 Momentum Pro -19, XC70 Classic Summum D4 AWD, V60 D3 Summum -17, Opel Astra Sports Tourer