Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Gorban
Jag har haft min T8 i ett par veckor nu. När jag kopplar in laddningen hemma börjar bilen inte ladda direkt. Eller så får jag ett meddelande på telefonen om att laddningen har pausats, eller avbrutits och att jag ska kolla kabeln. Om jag då startar laddningen från appen så fungerar allt som det ska.

Ska inte laddningen starta automatiskt?

Jag har VoC kopplat till Tibber-appen men just nu är det inställt så att jag inte använder smart laddning på natten.
av stevvee
Gorban skrev:Jag har haft min T8 i ett par veckor nu. När jag kopplar in laddningen hemma börjar bilen inte ladda direkt. Eller så får jag ett meddelande på telefonen om att laddningen har pausats, eller avbrutits och att jag ska kolla kabeln. Om jag då startar laddningen från appen så fungerar allt som det ska.

Jag har VoC kopplat till Tibber-appen men just nu är det inställt så att jag inte använder smart laddning på natten.

Hur kopplar du in laddaren ?
av Gorban
stevvee skrev: tis 05 nov 2019, 18:27
Gorban skrev:Jag har haft min T8 i ett par veckor nu. När jag kopplar in laddningen hemma börjar bilen inte ladda direkt. Eller så får jag ett meddelande på telefonen om att laddningen har pausats, eller avbrutits och att jag ska kolla kabeln. Om jag då startar laddningen från appen så fungerar allt som det ska.

Hur kopplar du in laddaren ?
I vägguttaget. Först i väggen sedan i bilen. Givetvis inga timers eller liknande emellan.

Nu när jag kom hem i kväll kopplade jag in igen och såg och hörde att den började ladda. Efter en stund fick jag ett meddelande på telefonen om att laddningen hade avbrutits. Startar laddningen i telefonen och allt fungerar som det ska. Börjar fundera på om det är Tibber som spökar i alla fall.
av Gorban
Problemet är löst. Jag hade satt en timer i VoC för när bilen ska laddas.
av volvojesus
Prova att plocka ut eget SIM kort från bilen om du har satt in detta och kolla om detta löser problemet. VCM (kommunikationsmodulen) i bilen kan vara lite kinkig när det den ska byta kommunikation mellan internt SIM kort (som används för vissa VOC tjänster) och kundens externt monterade SIM kort, eventuellt kan VCM behövas uppdateras med ny mjukvara.
AC problem V70 2016 D3

Då är det väl bara en felsökn[…]

Jag blev ganska irriterad på den där ch[…]

Volvo 740 fördelare

Det ör inte samma kabedragning. Det skiljer p[…]

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och int[…]