Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tusse
Klart att det finns en tryckstång, och på tryckstången sitter kolven som åker ut & in i kopplingens huvudcylinder. När gummipackningarna spricker till kolven, så släpper hydraltrycket varvid kopplingspedalen lägger sig platt mot golvet. Man måste då antingen byta själva kopplingscylindern eller själv renovera densamma. Man drar då av gummidamasken från kopplingscylindern, samt öppnar låsringen som sitter i loppet. Sedan drar man försiktigt ut kolven med tryckstången, notera åt vilket håll de trasiga gummitätningarna är vända. Var även beredd med hink o trasor, det rinner ut ganska så mkt bromsolja.

När du monterat de nya gummitätningarna, så måste kopplingsystemet luftas. Detta kan vara riktigt knepigt.
av Scorpy
Då återstår bara att få lös tryckröret från cylindern och testa renovera den. Men hur sitter tryckröret fast? Jag ser en metall bit som sitter på sidan. Men begriper inte hur jag får lös det.
av Tusse
Det bästa är om du bara demonterar tryckstång & kolv, låt kopplingcylindern sitta kvar på plats.
av Scorpy
Aha och hur kommer jag åt att göra det.
av Tusse
Du söker väl på rätt ställe? (under ratten vid pedalerna) Jag utgår visserligen från mitt senaste kopplingscylinder byte till min BMW. Men jag kan ej tänka mig att volvo satt kopplingscylindern något annat ställe?
Du ska iså fall inte leta i motorrummet. Kolla istället bakom panelen under ratten. Den sitter ihopkopplad med kopplingspedalen.
av Scorpy
Jo den sitter där, får kolla om man kan dra ut den den vägen. Tack för tipsen. Får hoppas att det fungerar att ta det den vägen.
av Tusse
Om du är osäker på hur du utför renoverngen,mm. Så råder jag dig att istället lämna bort jobbet till någon med lite mer erfarenhet. Det är många saker som kan gå snett, repar du tex kolvloppet, så är cylindern kass sedan.
Dessutom så måste k-pedal o cylinder ställas in mot varandra. Och till sist så återstår den slutliga luftningen. Det tog mig sex timmar att få ut luften ur kopplingssystemet, det slutade med att jag fick pumpa in bromsolja genom slavcylindern och hela vägen upp till behållarem i motorrummet, oljekannan var het av allt pumpande. :)
Tysta sommardäck V90

XC60 tystare än V90, A6 tystare än Q5...[…]

Jag skulle vilja veta hur du kan veta att den utlo[…]

Tjuvström V70 2005

Ska se om jag kan kika närmre på den im[…]

Volvo 740 startar inte

Sonen har en EPA 740 årsmodell 90. Batteriet[…]