Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av deka
#133678
Hallo kan inte släcka srs lampan på instrument panelen (SRS) dock fungerar allt att släcka i felkod dosan så att jag får koden 1-1-1

Någon som har bra tips på detta,

annat än att givetvis byta airbag kudden i ratten.....

finns det något bond knep att fixa detta fel. Någon som varit med om liknande och vilka lösningar gjorde ni

tack på förhand
av *pettson*
#133695
deka skrev:Hallo kan inte släcka srs lampan på instrument panelen (SRS) dock fungerar allt att släcka i felkod dosan så att jag får koden 1-1-1

Någon som har bra tips på detta,

annat än att givetvis byta airbag kudden i ratten.....

finns det något bond knep att fixa detta fel. Någon som varit med om liknande och vilka lösningar gjorde ni

tack på förhand
tja först av allt så innefattar inte koden att just kudden är väck..
Vanligast är att rattrullen är av och då får du den koden.
Och du får 1-1-1 ända tills du slår på tändningen igen och diagnostiken gör en ny kontroll. Då får du återigen din 2-1-2.
Det som finns att göra är kontrollera om rattrullen visuellt är okej.
Varning! En ohmmeter eller annat strömförande mätinstrument får under inga omständigheter användas för att mäta resistansen i kuddmodul/bältesförsträckare eller för att testa deras kablage med kuddmodulen/bältesförsträckaren inkopplad. Kuddmodul/bältesförsträckare kan då lösa ut.
Annars är kudden väck sin alternativ två. Det finns inga genvägar förbi lampan om man är intresserad av livet?..
Släcks lampan så tror folk kudden är ok, och det sista man ska manipulera är väl ändå säkerhetsdetaljerna i bilen?
Om du är oroligt för SBP så har inte dom ett dugg med den lampan att göra.
av gimmi
#134570
Felkod 2-1-2

Villkor

Om resistansen är för hög i rattmodulen (tändaren ska ha en resistans (2,15Ώ ±0,35 )
Eller i ledningskretsen (avbrott i ledningen) lagras felkod 2-1-2

Fel

SRS lampa lyser inga andra fel
Risk att SRS fungerar inte

Felorsak:
Avbrott i tändarledningen eller kontakstycken mellan rattmodul och sensorenhet.
Alternativ avbrott i rattmodul( 80٪ är mojligt) för hög resistans i tändare eller i kontaktrulle

O.B.S använd inte någon ometar eller liknande instrument att kontrollera resistans!!!
av deka
#134812
okey ,, vart lite invecklat för mig där---

men om man säger så här, volvo ville byta hela ratten, eller räcker det med att byta rattkudden så att säga,

tänker oavsett vad låta volvo göra jobbet, som sagt dessa saker bör man vara säker på att de görs rätt.

en ny ratt på volvo är 5000 kr
så just nu lyser lampan o ja hoppas att ja inte krockar,,

har sökt lite på bildemonteringarna och där finns ju själva ratt kudden för en tusing ungefär,, frågan är om dessa är helt ok,,, vet inte om sådant kollas ,,

men tipset från volvo var att hitta en begagnad ratt och byta
av gimmi
#134882
Hej

Du behöver inte byta ratten,
Antigen är kontaktrulle eller airbag

Kontroll av felkod med rattmodul ersatts av special verktyg:
Tar bort rattmodul och ersatt med verktyget!
Verktyg nummer är: 998 8695 med resistans 1.8-2.5 ohm

Om lampa lyse felet är inte i airbagen, förmedlingen i kontaktrulle
O.B.S Mätning direkt på rattmodul får inte ske, modulen kan då utlösas

Att byta airbag de är ingen komplicerad grej,
Klart får för dom vem har redan gjort många gånger (säkerhets)
Jag tror själv att felet ligger i airbagen
av *pettson*
#134913
deka skrev:okey ,, vart lite invecklat för mig där---

men om man säger så här, volvo ville byta hela ratten, eller räcker det med att byta rattkudden så att säga,

tänker oavsett vad låta volvo göra jobbet, som sagt dessa saker bör man vara säker på att de görs rätt.

en ny ratt på volvo är 5000 kr
så just nu lyser lampan o ja hoppas att ja inte krockar,,

har sökt lite på bildemonteringarna och där finns ju själva ratt kudden för en tusing ungefär,, frågan är om dessa är helt ok,,, vet inte om sådant kollas ,,

men tipset från volvo var att hitta en begagnad ratt och byta
Det är ju kalas att dom säljer airbags? Dom är nämligen förbjudna att sälja för skrotarna. Däremot rattrullen bör säljas och det är den jag tror du har fel på.
av *pettson*
#134914
gimmi skrev:Hej

Du behöver inte byta ratten,
Antigen är kontaktrulle eller airbag

Kontroll av felkod med rattmodul ersatts av special verktyg:
Tar bort rattmodul och ersatt med verktyget!
Verktyg nummer är: 998 8695 med resistans 1.8-2.5 ohm

Om lampa lyse felet är inte i airbagen, förmedlingen i kontaktrulle
O.B.S Mätning direkt på rattmodul får inte ske, modulen kan då utlösas

Att byta airbag de är ingen komplicerad grej,
Klart får för dom vem har redan gjort många gånger (säkerhets)
Jag tror själv att felet ligger i airbagen
Jag vet inte vad du baserar tanken på att det är bagen på?
rattrullen är den som slits? Alla vridningar med åren gör ju att den ser ut som en serpentin..
på alla mina år som mek/ lärare fordons rep. Har jag bytt två bags och för att vara exakt 104 rattrullar.. :wink: Så jag satsar på rullen jag.. men förvisso visar ju en mätning vad som felas så vi inte behöver gissa.
av gimmi
#134945
De är rett att kontaktrulle är ofta anledningen att SRS lampa lyser
Men samtidig är de inte dags att byta airbag, kontaktrulle ligger på 1400-kr
Utan rabatt, men airbag cirka 5500-kr


Jag är inte säker 100 % men är de inte 15 år livslängd från 1993-
Eller 10 år , nästa år är dags att byta airbag
av *pettson*
#134983
gimmi skrev:De är rett att kontaktrulle är ofta anledningen att SRS lampa lyser
Men samtidig är de inte dags att byta airbag, kontaktrulle ligger på 1400-kr
Utan rabatt, men airbag cirka 5500-kr


Jag är inte säker 100 % men är de inte 15 år livslängd från 1993-
Eller 10 år , nästa år är dags att byta airbag
:lol: nejdu.. det är ALDRIG dags att byta bagen. Däremot är det kontroll på 10års dagen och kontroll på 15 års dagen. Kontrollen är ganska avancerad. Än finns det inte några bäst före datum. Hade det funnits hade dom fått ersätta varenda bag sedan 1992 eftersom dom är packade i natriumlut.. nåt som svider gott i ögonen och inte är godkänt idag.
Men kontroll utför man..
Här är den..
Visuell kontroll, skador på bagen? eller synliga kablage?
Slå på tändningen lyser srs lampan? Bra..
slocknar den?
bra..
I med diagnosverktyget.. Finns det lagrade koder?
nej? = bra
Du har nu fått en klister etikett till 5 år till och inte bara det utan även ett inbetalningskort på 1500 spänn..
du får väl känna om det känns värt det?
av deka
#135128
Okey så ni tror att det är rullen som är problemet,,

ja på volvo ville dom byta hela ratten ca pris 5500 kr

eller om dom menar bara ratt kudden,,

de är ju lite luddiga när man vill att dom väntar med jobbet, men som killen sa kolla om du hittar en beggad på skroten så kan de byta den,,

vart sitter den där rullen , sitter den i ratten eller vart,
krångligt att byta själv eller

åter igen tack för att ni tar er tid ,,

Byte servopump på S80 1999. Tyvärr gi[…]

Tysta sommardäck V90

XC60 tystare än V90, A6 tystare än Q5...[…]

Jag skulle vilja veta hur du kan veta att den utlo[…]

Tjuvström V70 2005

Ska se om jag kan kika närmre på den im[…]