Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Triad
#1348607
Rengör vändkanten nog o kolla efter sprickor mellan cylindrarna. Det är där de spricker.
Om något foder har börjat krypa uppåt (märks på att där är en kant på blockytan du känner med nagel eller lite mejsel) då är det inte långt borta från en spricka.

Toppen mirafräser du väldigt försiktigt. Det krävs oerhört lite med fräsen för att sänka sätet för långt ner på ventilen.
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1348687
Hur mycket är väldigt lite? 0,10?
Är det inte lite märkligt att de spricker i loppen fortfarande (ibland)? Så har ju varit fallet ända sen man började borra femmorna till 83mm?
Användarvisningsbild
av sirmiky
#1348700
Sprickorna syns lättast när motorn är uppe i temperatur.. felet från början på denna motorn var att den var törstig på olja, men allt ska så klart inspekteras när det ändå är isär.
De kan ju hända att de räcker att slipa in ventilerna och få dom täta. :-)
av Triad
#1348709
TommyP86 skrev: sön 17 nov 2019, 19:49 Hur mycket är väldigt lite? 0,10?
Är det inte lite märkligt att de spricker i loppen fortfarande (ibland)? Så har ju varit fallet ända sen man började borra femmorna till 83mm?
Svårt att säga på det sättet. Men efter 3 drag med fräsen märks det direkt att sätet har satt sig lågt. Så det gäller att ta det lugnt.
sirmiky skrev:Sprickorna syns lättast när motorn är uppe i temperatur.. felet från början på denna motorn var att den var törstig på olja, men allt ska så klart inspekteras när det ändå är isär.
De kan ju hända att de räcker att slipa in ventilerna och få dom täta. :-)
Garanterat att du behöver nya insugsventiler. De är med säkerhet brända.
Användarvisningsbild
av Cotag
#1348722
Länkar till @SambaAnkan, s inlägg med bild på cylinderväggsprickor i hans D4a.
Nog ser det väl också ut som att fodret har klättrat upp någon tiondel på det fotot?
av Triad
#1348746
Cotag skrev: sön 17 nov 2019, 22:20 Länkar till @SambaAnkan, s inlägg med bild på cylinderväggsprickor i hans D4a.
Nog ser det väl också ut som att fodret har klättrat upp någon tiondel på det fotot?
Ja du menade fodret.. Jag skulle inte montera ihop en motor där fodret klättrat.
Det ska vara helt plant.
av DirkSchneider
#1349284
Tack för mycket intressanta inlägg!
Ska följa dig med spänning!
Dock skriver du om egr, att den ska bort kan du snälla ge mig lite tips hur jag gör samma med vår d5 och d4, jag är också övertygad om att detta desperata försök att få ner avgasvärden är till motorns nackdel och i sin tur ägarens.
Jag har hört att man programmerar bort den men då aktiveras den igen när bilen är på service.
Jag bad en tekniker på Bilia Lund att programmera bort skiten när jag ändå var inne och servade men han sa att han vågade inte då allt syns och registreras som dom gör men han höll med om att egr inte är bra för motorn.

Ha de bäst
Användarvisningsbild
av sirmiky
#1350834
Hej, och ursäkta för sent svar, men renoveringen har vart ganska trög ett tag då jag haft väldigt mycket att göra på jobbet .

De är precis som du säger man optimerar bort egrventilens funktion. Volvo har nog ett ajjabajja finger där, då bilen är tillverkad och godkänd med den avgascirkuleringen.
Men en optimerare (jag) eller någon annan (inte volvo) löser de med enkelhet.

Sedan då bilen ska lämnas på service så får du säga ifrån att programvaran i ecu inte skall uppdateras, för de är då funktionen kommer tillbaka. Alt köpa en så kallad OBD blocker.

Ja, det är nog bara att skjuta från h&o[…]

Fjäderben montering

Testa att trycka upp fjäderbenet med en domkr[…]

Så sent som igår blev jag överras[…]

Tvätt av ny bil?

Att det tvättas/rekondas hos ÅF har vi […]